Sunday, March 30, 2008

Sejarah berulang lagi



Kata orang (kalau orang tak kata, sapa lagi?) Sejarah Akan Berulang Lagi. Itulah yang terjadi kepada aku dan kini diulang sejarahnya kepada anak jantan seorang aku itu.

Tajuk 1; PBSM pun OK. Mancho juga!

Satu hari di tahun lepas anak jantan seorang aku itu balik sekolah dengan muka semoyok-moyoknya. Aku tanya mengapa?

Dia merunggut-runggut; bukan sahaja tak dapat masuk pengakap tapi dicalonkan pun tidak!

Aku tahu pengakap adalah lambang ke-mancho-an seorang budak lelaki. Dengan seragam berwarnanya, topi dan tali lehernya serta aktiviti kembaranya, sudah pasti menjadi idaman kanak-kanak lelaki dan mereka ini akan menjadi pujaan kanak-kanak perempuan. Bukan seperti Persatuan Bulan Sabit Merah (PBSM) dengan pakaian serba putehnya macam baju sekolah sahaja!

Malah aku dulupun seorang ahli PBSM yang mencemburui pasukan pengakap, dengan aktiviti lebih kepada tercegat di tepi padang sebagai pemerhati.

Tetapi tidak di alam dewasa, di alam pekerjaan di mana pengetahuan dan kemahiran pertolongan cemas sebagai aspek utama dalam aktiviti PBSM menjadi keutamaan jika hendak menjawat jawatan Chargeman, Jurutera Elektrik dan sebagainya. Malah aku yang terlibat di dalam beberapa NGO, instruktur pemanduan 4x4 dan persatuan sukarelawan pengurusan bencana alam memerlukan semua pengetahuan dan kemahiran pertolongan cemas ini. Itulah yang aku beritahu kepada anak jantan seorang aku itu. Aku tak pasti sama ada penerangan aku itu menceriakan dia.

Bagaimanaapun Sabtu lepas, anak jantan seorang aku itu dengan bangganya mendahului kontingen PBSM dalam Hari Sukan Tahunan Sekolahnya sebagai pembawa bendera. Lebih membanggakan kontingennya dipilih sebagai kontingen terbaik dalam kategori pasukan beruniform (mengalahkan pengakap!) kerana selain berarak mereka juga menunjukkan demo pertolongan cemas menyelamatkan mangsa pengsan!


Tajuk 2; Sponge Bob kontingen terbaik

Masa sukan sekolah aku pada 30 dan 20 tahun dahulu cuma ada rumah merah, hijau, kuning dan biru ataupun nama-nama seperti Pendekar, Laksamana, Panglima dan Hulubalang. Tetapi kini ada Sponge Bob dan Zorro!

Bagaimanapun aku terasa adanya mesej yang hendak disampaikan apabila juruacara memaklumkan Sponge Bob sebagai maskot Rumah Kuning yang melambangkan penghuni di dasar lautan (Sponge Bob dan Mermaid) yang mementingkan alam semulajadi.

Akhirnya Rumah Kuning dipilih sebagai kontingen terbaik dalam kategori rumah sukan.

Tetapi di hati kecil aku mungkin Sponge Bob dipilih sebagai maskot kerana bentuknya yang empat segi itu paling mudah dan paling ekonomikal hendak dibuat!


Tajuk 3; Kuasa Perut vs Kuasa Kaki

Semasa di alam persekolahannya, bini aku berkuasa kaki; di mana semua acara olahraga, bola jaring dan sebagainya dia sapu.

Semasa di alam persekolahan aku, aku berkuasa perut; di mana semua acara tarik tali, baling peluru dan sebagainya aku sapu.

Bini aku pernah bekerja kilang dan meneruskan kuasa kakinya. Aku pun pernah bekerja kilang dan meneruskan kuasa perutku. Kami pernah ditemukan dalam pertandingan sukan antara kilang anjuran FMM (Persekutuan Pengilang-pengilang Malaysia) awal 90-an tetapi masa itu tak sempat berkenalan. Kalau tidak sudah lama aku kahwin dengannya! Kilang bini aku menang acara menggunakan kaki (bola jaring) dan kilang aku berturut-turut selama beberapa tahun menang acara menggunakan perut (tarik tali)!

Anak jantan seorang aku itu nampaknya mewarisi kuasa perut jika dibandingkan dengan kuasa kaki. Dua minggu lepas dia balik sekolah dengan semoyok-moyoknya; sebabnya semua acara menggunakan kuasa kaki (olahraga, lompat jauh dan lompat tinggi) dia tak lepaspun ujian saringan. Tinggalah acara tarik tali.

Tengahari rembang Sabtu lepas, anak jantan seorang aku itu tak moyok lagi. Cikgu sukan dia lagi seronok sampai janji nak belanja hari isnin ini. Manakan tidak acara paling akhir hari sukan sabtu lepas tu adalah acara tarik tali. Sebelum acara, Rumah Merah (rumah anak aku) tertinggal di tempat ketiga. Tetapi kemenangan dalam acara tarik tali pada tengahari rembang panas lit-lit itu melonjakkan Rumah Merah sebagai Johan Rumah Sukan bersama-sama Rumah Biru.

Siapa kata Kuasa Perut tak penting?

Nampaknya sejarah berulang lagi!

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

No comments: