Wednesday, April 09, 2008

Ayah yang ku benci. Bhg. 6

Siratan asal pada 19-Januari-2008,
(http://thejourney.weblog.uum.edu.my/)

Ayahkah yang ku benci atau ayah yang membenci ku?

Malam pertama (sebenarnya awal pagi) dan malam kedua, aku bermalam menemani ayah di hospital terasa begitu panjangnya dan perlahannya masa bergerak.

Ayah yang tidak berapa sedarkan diri meracau sepanjang malam. Butiran percakapannya sukar difahami. Sekali-sekala menengking dan mengejutkan pesakit-pesakit yang tinggal bersebelahan katil. Ada kalanya hingga mengejutkan jururawat yang berada di kaunter yang berhampiran.

Kalau tidurnya lena, dengkuran kecil menghiburkan aku. Tapi jaganya yang kerap meresahkan aku. Lembutan suaraku tidak dapat menenangkannya. Hinggakan keizinan untuk bersholat di surau juga dijerkahnya.

Semuanya disebabkan keengganan aku mempapahnya ke bilik air untuk membuang air kecil. Ini pun dengan nasihat doktor dan jururawat yang bertugas. Kaki ayah masih lemah untuk berdiri apatah lagi untuk mengatur langkah.

Malam kedua garangnya bertambah-tambah sehinggakan ayah mengugut untuk menempeleng aku. Entah mengapa aku menyuapkan muka ku berdekatan dengannya dan mempelawanya untuk menempelengku. Sama ada ayah tidak berdaya untuk mengangkat tangan menempeleng atau enggan membuat demikian hanya dia yang mengetahui.

Menjelang pagi, pesakit bersebelahan yang seorang Pak Haji memanggilku. Tanyanya; “ayah kau rasanya begitu garang masa mudanya?”

Ya, jawabku.

“Pak Haji mendengar apa yang diucapkan oleh ayah kau malam tadi. Pak Haji pastinya semuanya di bawah kesedarannya terutama sewaktu dia hendak menempeleng kau. Pak Haji harap kau tidak mengambil hati!” Ujar Pak Haji tersebut menasihatiku.

“Pak Haji, saya redhai apa yang ayah saya katakan. Sekurang-kurang saya berpeluang untuk menemaninya selama dua malam ini.”

Apabila ayah sedar, saya mengelap badannya dengan tuala kecil. Saya hampir menitiskan air mata apabila ayah bertanyakan mengapa saya tidak pergi bekerja. Ayah juga bertanyakan adakah dia mengucapkan (meracau) apa-apa pada malamnya. Dia tidak dapat ingat apa yang berlaku semenjak hampir jatuh di dalam rumah.

Doaku pada yang Esa.

“Ya Allah, ya tuhanku! Jauhilah jika ada apa-apa rasa kebencian terhadap ayahku mahupun sekelumit kuman. Bukalah hati ini sentiasa meredhai apa jua yang dilakukan terutama di bawah sedarnya. Bukalah hati ini menyayanginya sebagaimana dia menyayangi dan membesarku sehingga aku hari ini.”

Catatan asal pada 15 Januari 2008

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

No comments: