Monday, May 05, 2008

Hantu Nasi Lemak






Hantu Nasi Lemak

Entah mengapa aku sangat suka Nasi Lemak walaupun sekarang ini aku cuba mengurangkannya.

Pilihan aku ialah Nasi Lemak Sambal Tumis Ikan Bilis. Pakej lengkapnya mesti ada Ikan Bilis Goreng, Timun dan Telur sama ada rebus atau goreng dadar dan tidak semestinya sebiji, memandailah sejuris sahaja.

Di Changlung Nasi Lemak Bungkusnya mesti lengkap dengan pakej ini. Di Taiping tidak menentu, biasanya hanya bersambal-tumiskan bawang dan seekor dua ikan bilis sahaja. Tanpa timun, tanpa telur dan tanpa ikan bilis goreng.

Semasa aku bekerja di Silverstone (1990 – 2004), kerap kali aku bersama-sama rakan rapat minum pagi di Gerai Nasi Lemak Mak Ton di sebelah Stesen Petronas Kamunting ataupun Di Gerai Nasi Lemak Executive di tepi padang Tupai, Taiping.

Gerai Nasi Lemak Executive milik Kapt. (B) Hamzah ini mendapat namanya sebagai Nasi Lemak Executive disebabkan ramai penghujung-penghujungnya terdiri dari mereka yang berkereta mewah.

Gerai Nasi Lemak Executive ini juga popular setelah TV3 menyiarkannya sebagai gerai pilihan dalam suatu rancangan Perlumbaan Motosikal Cub Prix pada tahun 90an di mana aku yang membawa krew TV3 membuat liputan di sini.

Kedua-dua gerai ini terkenal dengan Nasi Lemak Sambal Tumis Sotong Besar Basah. Tetapi kalau makan Nasi Lemak Hidang atau Pinggan, aku lebih suka pilih Sadirn.

Sepinggan Nasi Lemak Sambal Tumis Sotong Besar Basah di kedua-kedua gerai ini berharga RM 4.00. Itu harga untuk badan. Kalau harga untuk janggut, kurang sikit.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/
Gambar 1 & 2 ialah di Gerai Nasi Lemak Executive, Tupai, perhatikan kereta mewah di situ.
Gambar 3, 4 & 5 ialah di Gerai Nasik Lemak Mak Ton, Petronas Kamunting dengan banyak pilihan lauk. Di sini juga terkenal dengan Nasi Lemak Bungkus.

No comments: