Sunday, May 04, 2008

Ketam sudah tidak boleh berjalan mengiring lagi





Ketam sudah tidak boleh berjalan mengiring lagi

Bukannya bermakna pepatah ”Ketam mengajar anaknya berjalan betul” tidak releven lagi. Sebenarnya ketam-ketam ini telah diikat kakinya dengan tali rafia bertujuan mengelakkannya lari dan juga menyepit sesiapa yang memegangnya.

Ketam-ketam jenis bakau ini adalah tangkapan kanak-kanak di Kuala Gula. Aku ke sana petang tadi setelah makan kenduri di Taman Serai Jaya, Bagai Serai.

Sempat juga aku singgah di rumah kawan seasrama dengan aku semasa tingkatan lima dahulu di Kuala Kurau sebelum kembali ke Taiping melalui Jambatan Kuala Kurau. (
http://izzuddin8084.blogspot.com/)

Dalam perjalanan menghampiri Simpang Empat Semanggol sebelum Taman Selinsing dan Sekolah Sultan Muzzafar Shah, aku ternampak deretan kereta dan van di hadapan sebuah gerai di tepi jalan. Gerai yang tidak bernama ini betul-betul terletak bertentangan dengan sebuah perumahan yang tidak aku nampak papan tanda namanya. Pengenalan lain gerai ini ialah adanya sebuah gerai burger yang bernama “Burger Kulaan” di hadapan gerai ini.

Seperti biasa orang rumah aku mengorder Laksa. Kali ini dua pinggan dengan satu lagi untuk anak jantan seorang aku itu. Aku pula mengorder Mee Rebus kerana aku sempat menjeling ramai pelanggan lain “melicinkan” pinggan Mee Rebus masing-masing. Kami juga mengorder 2 keping Cucur Udang dan sekeping Tauhu sebagai “side order”.

“Cuci calat” juga keempat-empat hidangan ini. Boleh datang lain kali ambik gambar. Kali ini aku malas nak patah balik ambik kamera yang tertinggal dalam kereta.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.com/

No comments: