Wednesday, May 21, 2008

Pasar Malam Bukit Jana





Pasar Malam Bukit Jana

Petang tadi orang rumah aku nak makan murtabak ”Budak Batu Kurau” yang menjual di Pasar Malam Bukit Jana, Kamunting.

Gerai ”Budak Batu Kurau” di Pasar Malam Bukit Jana setiap Selasa petang ini juga terkenal dengan Nasi Tomatonya. Sesampainya aku di gerai ini sudah keliling lebih 10 orang menanti isi murtabak dipanaskan di atas kuali dan tepung pembalutnya masih bersimpul elok di atas meja. Tiga orang jejaka dari Batu Kurau pengendali gerai ini agar pendiam orangnya. Tetapi sekali-sekala terdengarnya loghat-loghat pekat orang kampung mak aku ini.

Aku membuat order dan melilau seketika. Mungkin gerimis sudah mula terasa, pekedai-pekedai masih was-was untuk membuka gerai masing-masing.

Aku beli Rojak Singapore. Bila aku snap photo, terlatah penjualnya menyangkakan kilat sudah mula memanah! Sebenarnya sebelum itu aku sudah maklumkan kepada salah seorang penjual itu yang aku akan mengambil gambar.

Terjumpa sup kawah (sebenarnya periuk besar) tetapi hanya sup daging. Orang rumah aku semalam ada kata nak makan sup ketiaw ayam.

Akhirnya aku beli Putu Mayom (minggu lepas orang rumah aku ada menyebut, sudah lama kita tak beli Putu Mayomlah abang!).

Aku juga beli laksa! Bukan sebagai tanda mohon maaf (baca posting-posting sebelum ini) kerana sebulan dua ini tiada ”perang dingin” tapi ”value added” sebab minggu ini tiap-tiap malam aku ada di rumah!.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangorangbesar.blogspot.com/

No comments: