Friday, May 16, 2008

Selamat Hari Guru (Bhg. 1)



Selamat Hari Guru

Di hari ini, setiap tahun anak jantan seorang aku itu akan pergi ke sekolah seawall pagi yang mungkin. Walaupun tiada mata pelajaran yang akan diajar hari ini, dia akan mengendong beg galas yang besar. Di dalamnya tiada buku tetapi terbungkus rapi, terbalut kemas beberapa cenderahati untuk semua guru-guru yang pernah mengajarnya dari semenjak darjah satu hingga kini dia di dalam darjah lima.

Kembalinya ke rumah juga dia akan menerpa kepada ibunya, seorang guru tabika. Anak jantan seorang aku ini tahu ibunya akan menerima pelbagai cenderahati sempena hari ini Hari Guru.

Aku juga di tahun ini buat pertama kalinya menyambut Hari Guru dengan kerjaya baru aku yang akan berusia setahun di bulan ini sebagai pendidik. Bagaimanapun kalau dikira dengan kerjaya sambilan sudah melebihi lima tahun di pelbagai institusi dan dua tahun di UUM sendiri.

Mungkin disebabkan aku sendiri tidak pernah mengucapkan Selamat Hari Ibu kepada emakku dan Selamat Hari Ayah kepada bapaku, hari ini juga berlalu tanpa aku menerima sebarang ucapan Selamat Hari Guru dari anak-anak murid aku, sementelah semua anak-anak murid aku itu adalah orang dewasa (post graduate)! Malah rakan-rakan sekerja aku yang mengajar pelajar undergraduate juga amat jarang menerima ucapan keramat ini. Seorang pensyarah wanita pernah memberitahu aku, pelajarnya berselisih bahu di Hari Guru sebegini ini pun buat ”don’t know’ aja!

“Ayah tak terima apa-apa hadiah ka?”, Tanya anak jantan aku seorang itu.

Bagi aku, menerima berita kejayaan anak-anak murid aku dinaikkan pangkat, bertukar ke tempat kerja baru (sudah tentu dengan posisi dan gaji lebih baik), ataupun baru mendapat kerja adalah suatu hadiah yang kenikmatannya tidak boleh dikongsi dengan orang lain.

Malah berita mereka menukar kenderaan (sudah tentu yang lebih besar dan mewah) turut membanggakan aku. Setakat ini (pelajar lelaki) belum ada yang menelefon aku untuk memberitahu yang mereka akan menambah cawangan!

Terim kasih aku kepada mereka yang menghubungi aku untuk mendapat nasihat sebelum membuat keputusan dalam kerjaya mereka ini. Sesungguhnya itulah hadiah yang aku cari.

”Selamat Hari Guru kepada guru-guru (cikgu dan pensyarah) yang pernah mengajar aku di institusi berikut;

Sekolah Rendah Long Jaafar, Kamunting (Darjah 1), 1974
Sekolah Rendah Jalan Shaw, KL (Darjah 1 – 3) 1975 - 1976
Sekolah Rendah Si Rusa, PD (Darjah 4), 1977
Sekolah Rendah Long Jaafar, Kamunting (Darjah 5 – 6), 1978 - 1979
Sekolah Menengah Izzuddin Shah, Ipoh (Tkt,. 1- 3), 1980 - 1982
Sekolah Raja Perempuan Taayah, Ipoh (Tkt. 4 – 5), 1983 - 1984
Universiti Malaya, KL (Asasi Sains), 1985 – 1986
Institusi Tanpa Nama, 1987 - 1994
USM, Penang (Sains Permulihan), 1995 – 1996
USM, Tronoh (Sarjana Muda, Kejuruteraan Mekanikal), 1997 – 2000
USM, Transkrian (Sarjana Muda, Kejuruteraan Mekanikal), 2001 – 2002
UKM, Bangi (Master, Keselamatan Industri), 2003 - 2004
UKM (PhD, Pengurusan Persekitaran), 2006 –

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

Keterangan gambar,

1. Antara yang diterima oleh orang rumahku iaitu dari kanak-kanak Tabika Perpaduan Taman Yayasan pagi tadi. Ada pelbagai lagi yang belum dibuka kertas pembalutnya.
2. Rupanya Kedai RM 1.90 ada mug khas (kecil dan cute) edisi Hari Guru.
3. Rasanya kad buatan sendiri dan tulisan tangan itu lebih bererti.

No comments: