Tuesday, April 14, 2009

Pesanan Orang Lama. Bhg. 2. Macamana nak kuah lebih.

Cucur Udang, 4 ketul RM 1.00. Beli 8 ketul cucur dalam 1 bungkus dapat kuah 1 bungkus. Kalau beli 2 bungkus (dengan 4 ketul cucur 1 bungkus) boleh dapat kuah 2 bungkus!

Pesanan Orang Lama. Bhg. 2. Macamana nak kuah lebih.

Ada tauke kedai yang tak berkira pasai kuah-mekuah ini. Ada yang kedekut tahi hidung masin. (Betulkah tahi hidung itu rasanya masin?)

Pernah sekali tu di Pasar Ramadhan Bagan Serai, aku suruh Abang yang jual Roti Jala 3 keping RM 1.50 itu buka balik paper bungkus Roti Jala itu.

Macam ni ceritanya; aku order 6 keping tapi Abang yang jual Roti Jala itu membungkus 6 keping Roti Jala itu dalam 1 bungkus dan bagi sebungkus sahaja Kuah Kari Daging. Aku minta sebungkus lagi Kuah Manis Durian dia tak bagi sebab katanya 1 kuah untuk 1 bungkus sahaja.

Aku tanya balik Abang itu, kalau saya beli 2 bungkus saya akan dapat 2 kuahlah. Ya, jawab Abang itu yang “lurus bendul” entah apa-apa itu.

Jadi aku suruh Abang itu buka balik paper bungkus Roti Jala itu dan buat 2 bungkus. 1 bungkus 3 keping dan 1 bungkus lagi 3 keping.

Abang itu dengan muka masam buka balik paper bungkus Roti Jala berisi 6 keping itu dan membungkus semula dengan 2 bungkus berisi 3 keping setiap bungkus.

Maka dapatlah aku 2 kuah, 1 kuah Kari Daging dan 1 kuah Manis Durian.

Sebenarnya aruah Mejar Adnan pernah berpesan kepada aku. Kalau nak beli bungkus bawa balik makan kat rumah Roti Canai, Roti Kirai (nama lain untuk Roti Jala), Cucur Udang dan makanan-makanan seumpamanya yang bercecah kuah, dan nak dapatkan kuah yang banyak, beli sahaja dalam banyak bungkus.

Ini samalah juga kalau makan di kedai. Elakkan minta menu yang sama. Sebagai contoh kalau 4 orang makan jangan order Nasi Goreng yang sama untuk keempat-empat orang. Tauke kedai atau tukang masak ini biasanya menge-ekonomi-kan bahan mentahnya. Kalau biasanya dia goreng nasi untuk sepinggan bubuh 1 biji telur, kalau dia goreng nasi untuk 4 pinggan mungkin dia bubuh 2 atau 3 biji telur sahaja!

Ingat pesanan orang lama ini.

No comments: