Saturday, February 13, 2010

Gulai Ikan Tongkol dengan Timun Bendang


Gulai Ikan Tongkol dengan Timun Bendang

Semenjak tahun 2003 semasa aku bergelar pelajar hujung minggu di Bangi ini, Gerai Mokcik Kelate ini adalah favourite kami (bersama pelajar lain) untuk bersarapan.

Gerai bersetentang Pasar Bandar Baru Bangi Seksyen 1 mesti ada Gulai Ikan Tongkol dengan Timun Bendang. Menariknya lagi pada setiap hari ada dua jenis menu berisikan Ikan Tongkol dan Timun Bendang ini iaitu Lemak Kuning dan Gulai Merah.

Biasanya aku menjamu selera dengan Nasi Dagang bersama Gulai Ikan Tongkol dengan Timun Bendang ini dan Daging Bakar. Kunjungan hari ini pada jam 9.30 pagi, Nasi Dagangnya telah kehabisan. Daging Bakar masih ada untuk sekali makan. Biasanya Daging Bakar yang habis awal. Aku memilih Nasi Kerabu untuk sarapan pagi ini.

Mulanya tergerak hati juga hendak mencicip Pulut Tanak dengan Kelaput Parut dan Ikan Rebus Goreng Garing. Tetapi menu ini kurang ngam kalau disiram dengan kuah Gulai Ikan Tongkol dengan Timun Bendang. Tak mengapalah lain kali ada rezeki boleh merasa Pulut dengan Kelaput Parut dan Ikan Rebus Goreng Garing.

Terdapat juga beberapa makanan tradisional Kelantan di sini.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/












No comments: