Thursday, May 07, 2009

Sebenarnya dulu semuanya telah ada!

Sebenarnya dulu semuanya telah ada!

(Awal tahun 2000an, ada Menteri Pelajaran mensisipkan topik Persekitaran (environment) dalam mata pelajar sedia ada. Pertengahan 2000an diperkenalkan OSH in School. Tahun lepas diwar-warkan pula subjek Keselamatan Jalan Raya.)

Pertengahan 2008 seorang pelajar politeknik mati terkambus di tapak binaan di Changlung. Semasa aku kerja di beberapa kilang dahulu dan kebetulan hampir semua kilang itu aku ditugaskan menjaga pelajar-pelajar yang buat pratikal ini. Setiap batch pelajar yang buat pratikal ini ada sahaja yang berkemalangan. Kalau tak kemalangan di dalam kilang, mereka akan kemalangan di jalan raya.

Setelah berada di dalam bidang akademik (universiti) ini baru aku sedar, subjek keselamatan (OSH) hanya diajar sebagai elektif (pilihan) dan biasanya hanya diajar pada tahun-tahun terakhir. Manakala pelajar yang akan buat pratikal ada yang menjalaninya sebelum mereka mempelajari su bjek OSH ini.

Politeknik mulai tahun ini khabarnya sudah mula membuat pendekatan baru dengan mewajibkan pelajar-pelajar kejuruteraan mereka menjalani kursus OSH CIDB sebelum menjalani latihan pratikal ini.

Bagaimanapun email yang aku terima pagi tadi menyedarkan aku rupa-rupanya subjek OSH ini telahpun bermula seawal 80an dan mungkin lebih awal dari itu.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

Muka hadapan

Bertarikh 30 September 1980

Nila-nilai murni menghormati guru dan orang tua

Persahabatan

Disiplin

Kebersihan

Memberi pertolongan jika dipinta

Kebersihan diri

Keselamatan diri

Bahaya objek tajam dan bahaya kebakaran

Keselamatan jalan raya

Gambar-gambar oleh Sham,
www.yob4ever.com

No comments: