Sunday, August 30, 2009

Tiada rahsia antara kami berdua

Kanan, Ustaz Aminuddin B. Isa, bersama Muhammad Nur Hakim B. Lukman

Tiada rahsia antara kami berdua

Semasa remaja penghujung belasan tahun, hubungan bapa dengan aku menjadi renggang terutama apabila aku gagal di tahun kedua pengajian aku di UM. Walaupun ketegasan bapa terhadap aku semasa kecil sangat ketara, perhubungan kami agak erat ketika itu.

Bapa tidak memarahi aku di atas kegagalan ini tetapi dia lebih banyak berdiam diri. Mungkin dia terkilan dengan kegagalan aku lebih-lebih lagi dia terpaksa mengadaikan ”geran pencen” kepada seorang Chettiar Benggali di Taiping untuk membiayai yuran kemasukan dan pengajian tahun pertama aku di UM.

Alhamdulillah setelah beberapa tahun aku ”bergelandangan” di KL, kembali ke Taiping dan kemudiannya bekerja di sebuah kilang berhampiran rumah, hubungan aku mula rapat dengan bapa sementelah aku kembali menyambung pelajaran di peringkat ijazah.

Rasanya perhubungan bapa dengan aku bertambah rapat apabila aku meninggalkan industri perkilangan setelah hampir 20 tahun bergelumang di dalamnya dan menyertai bidang akademik. Pada masa yang sama kini aku berkesempatan meluangkan masa dengan bapa terutama dengan sesi temu-janji bulanan dengan doktor yang kebetulan dapat aku aturkan pada hari Jumaat di mana hari tersebut adalah hari rehat aku.

Perbezaan begitu ketara antara aku dengan bapa jika dibandingkan antara aku dengan anak jantan seorang aku itu. Perhubungan aku dengan anak jantan seorang aku itu bukan sahaja sebagai ayah dan anak malah dipereratkan dengan hubungan seorang abang dan adik serta perhubungan seorang teman permainan. Banyak perkara yang boleh kami lakukan bersama, bermain bersama dan berkongsi bersama. Pada masa yang alhamdulillah dia masih menghormati, mempunyai perasaan segan, malu dan juga takut kepada aku.

Perbezaan yang paling ketara ialah aku hampir tidak tahu mengenai latar-belakang bapa semasa mudanya. Ada sedikit catatan sejarah dari emak dan rakan-rakan bapa. Tetapi rasanya anak jantan aku itu mengetahui hampir semua catatan sejarah hidup aku. Bermula dari catatan sejarah aku semasa kecil dan remaja yang banyak menyerupai ”perangainya” sekarang ini sepertimana yang sering diceritakan opahnya itu. Malah aku juga sering menceritakan sejarah silam aku semasa remaja di zaman persekolahan menengah dan seterusnya di zaman anak muda aku.

Anak jantan aku itu tahu jatuh-bangun dan beberapa kegagalan aku di IPTA, jerit-perit aku yang memulakan zaman pekerjaan sebagai operator kilang dan menyambung pelajaran secara sambilan di hujung minggu di USM untuk ijazah pertama seterusnya di UKM untuk ijazah sarjana.

Ibunya sering menceritakan kepadanya bagaimana hampir setiap saban hujung minggu mereka berdua ditinggalkan selama 8 tahun (1995 – 2003 di USM) dan kemudiannya bersambung pula hampir 2 tahun (2003 – 2004 di UKM). Ibunya menceritakan bagaimana ketika seusianya baru sebulan dua, dia ditinggalkan hampir sebulan kerana ayahnya terpaksa menghadiri minggu intensif untuk kelas dan kerja-kerja makmal di USM. Inilah juga yang berlaku untuk tempoh sebulan pada setiap tahun pengajian ayahnya di USM. Ibunya menceritakan lagi bagaimana ayahnya mengulangkaji pelajaran di malam-malam peperiksaan dengan sebelah tangan menghayun buaian. Ibunya juga menceritakan lagi bagaimana cemasnya ayahnya seketika apabila dia demam pada minggu-minggu peperiksaan ayahnya sedang berlangsung.

Pembelajaran itu tiada titik noktahnya! Anak jantan seorang aku itu sedia maklum yang ayahnya telahpun bergelar pelajar PhD semenjak masih bergelar pekerja kilang lagi dan insya-Allah bakal meraih gelaran doktor setahun-dua lagi.

Anak jantan aku itu mengetahui bagaimana ayahnya memulakan pekerjaan hanya sebagai operator pengeluaran dengan bersijilkan SPM dan kemudiannya dengan kegigihan bekerja dan kesanggupan berjerit-perit belajar sambilan di hujung minggu berjaya meningkatkan jawatan ke juruteknik, penyelia, pegawai, jurutera, jurutera kanan hinggalah ke jawatan pengurus.

Aku langsung tidak tahu bagaimana hubungan bapa dan emak aku bermula sehingga melangsungkan perkahwinan tetapi anak jantan seoang aku itu tahu bagaimana ayahnya mula bertemu dengan ibunya di padang permainan, di kawasan rekreasi, di atas beberapa gunung dan bukit serta pelbagai aktiviti luar lagi. Dia juga dimaklumkan bagaimana kemudiannya ayahnya mula jatuh cinta kepada ibunya semasa bersama-sama bertugas dalam satu acara perlumbaan motosikal di mana ayahnya sebagai Chief Scrutineering dan ibunya sebagai Race Control mengendalikan Lap Scorer.

Anak jantan seorang aku itu juga tahu pengelibatannya ayahnya dalam arena motorsports sehinggakan telah menjelajah jalan darat ke sempadan Tibet. Ibunya juga menceritakan bagaimana ayahnya hampir setiap minggu membawa mereka 3 beranak ke mana-mana ceruk pelusuk berlangsungnya acara motorsport di Malaysia malah kadang-kala menyeberangi sempadan ke Thailand. Bermula dari seawal usia mencecah 1 tahun sehinggalah ke hari ini. Sehinggakan menjadi usikan sesama rakan motorsport bahawa ayahnya tidak boleh lelap mata tidur malam kalau tak bawa bantal peluk.

(Ada rakan dengan minat yang sama mendaki pula bertanya mengapa ayahnya begitu aktif memanjat gunung dan bukit sebelum berkahwin tetapi hampir langsung tidak berbuat demikian setelah berkahwin. Adakah kerana ayahnya sudah ”memiliki gunung dan bukit” yang lain? Seringkali usikan beginilah yang diterima oleh ayahnya.)

Semalam anak jantan seorang aku itu menghadiri satu bengkel persediaan UPSR dan juga pra-peperiksaan sekolah menengah agama di Kuala Kangsar yang dianjurkan oleh alumni Sekolah Menengah aku. Seorang Ustaz Fasilitator mengenalkan dirinya dan memberitahu beliau juga dikenali sebagai Amin Solat semasa bergelar pelajar sekolah menengah yang sama aku belajar dahulu. Pada masa yang sama beliau menanyakan kepada semua pelajar kenapa agaknya beliau digelar begitu. Lantas anak jantan seorang aku itu mengangkat tangan dan memberitahu jawapannya.

Sebenarnya aku sendiripun tidak menyangka Ustaz Aminuddin senior aku ini yang akan mengendalikan bengkel tersebut. Tetapi kisah beliau yang digelar kami sebagai Amin Solat seringkali aku menceritakannya kepada anak jantan seorang aku itu.

Di samping itu juga aku sering menceritakan bagaimana aku dikenali sehingga kini oleh junior-junior aku semasa bersekolah menengah dahulu sebagai seorang ”event management” dan juga menjalankan bisnes kecil-kecilan. Pada aku biarlah aku diingati oleh junior-junior aku dengan sedemikian rupa daripada diingati sebagai kaki buli dan ragging.

Berbeza pandangan anak jantan seorang aku itu terhadap diri aku apabila perkhabaran sebenar yang didengarnya dari Ustaz Amin sendiri dan dari beberapa kiriman email junior aku. Dia begitu bangga kerana telah mendengarnya sendiri perkhabaran-perkhabaran dari mulut ayahnya sebelum mendengarnya kembali dari orang-orang lain. Begitulah kebanggaannya yang diceritakan kepada ibunya selepas kami tiba di rumah hari ini.

Rasanya tiada apa yang aku sorokkan dari anak jantan seorang aku itu. Harapan aku apa yang diceritakan itu yang baik jadilah teladan dan apa yang jahat (nakal sebenarnya) biarlah jadi sempadan.

Terus terang aku katakan, ada cerita-cerita itu kadang-kala ada juga ditokok-tambah tetapi jalan ceritanya tetap sama. Permulaan sama dan akhirnya sama. Sudah pasti ada yang berbeza mungkin dalam perjalanan itu ”terseleweng” sedikit. Adalah adegan-adegan curi tulang seperti ”berhenti perkena teh tarik dalam perjalanan” tidak dimasukkan dan juga beberapa siri iklan komersial yang terpaksa dimasukkan untuk menampung kos perbelanjaan cerita!

Adakah anda bersedia berkongsi cerita-cerita sebegini dengan anak anda sendiri?

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

3 comments:

theriderinblack said...

Tabik kepada anda yang berjaya hasil dari kesusahan dan keperitan hidup dan bangkit dari kegagalan yang melanda. Aku hanya rasa rugi kerana tiada anak lelaki untuk mewarisi keperkasaan ayahnya. Tapi aku tetap bersyukur dengan nikmat yang Allah kurniakan kepada diriku ini.

lukmanw@gmail.com said...

Apapun syukur kepada kurnian-Nya

Anonymous said...

'Itu" pulak tuan sebenarnya... Emm.. memang mengagumi tuan, setelah menyusuri catatan-catatan lama yg sya minati (makan-makan). Secara tak langsung terasa tuan dikenali oleh saya.. Ucapan syukur jugalah yg terbaik untuk diungkap.. syabas tuan, moga dipanjang usia dan kesihatan yang baik.. dapat memberi bakti seadanya atas kepakaran tuan dan hati baik tuan.. Didoakan sebegitu.. amin..