Friday, October 09, 2009

Blog Izzuddin8084 berwajah baru


Blog Izzuddin8084 berwajah baru

A. Mengapa saya menukar template Blog Izzuddin8084 (satu lagi blog kendalian saya) ini?

1. Ada seorang pengujung (menggunakan nama ”student tua”) menegur blog Izzuddin8084 sebelum ini (template 1 column) dalan stail lama dan mencadangkannya kepada beberapa column.

2. Ramai pengujung blog ini terutama dari Batch 8084 yang mahukan lebih info dari mukasurat hadapan (merujuk kepada portal) dan keberatan untuk merujuk posting-posting lama.

3. Kebetulan dalam kursus blog yang saya kendalikan baru-baru ini menggunakan 4-column template sebagai tugasan.

Kursus blog? Ya, kursus blog!

Saya sebenarnya adalah spesis ”trial & error” dalam penghasilan blog ini. Entah mengapa bermula dari orang perseorangan sesama rakan pensyarah (malah dekan!) meminta saya menunjuk-ajar kepada mereka bagaimana untuk membina blog.

Kebelakangan ini pula saya acap-kali diminta mengendalikan kursus asas membina blog. Pesertanya dari pelbagai lapisan dan lokasi. Terbaru kumpulan pemuda dari parti dot, dot, dot meminta saya mengendalikan kursus ini. Pada masa yang sama pihak dari parti dot, dot, dot (yang berbeza pendirian) juga merisik-risik saya.

Bagi saya ilmu wajib dikongsi.

Mengapa saya mengajar?

Dalam masa saya mengajar; saya belajar!

Sebelum ini saya hanya memblog dengan menggunakan template 1-column. Tetapi dalam satu tugasan bersama peserta-peserta kursus blog yang saya kendalikan baru-baru ini, kami (sudah tentu saya juga!) berjaya menghasilkan blog template 4-column.

Itulah hikmah mengajar!

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

No comments: