Monday, July 04, 2011

Boss Proton melawak?


Pengeluaran Proton Savvy henti disebabkan kualiti yang rendah!

Syed Zainal (Managing Director of Proton) berkata: "Jangan salahkan Proton, Proton menbina 700 kereta setiap hari, iaitu 98 saat untuk setiap kereta. Kami tidak mempunyai masa untuk check peralatan kereta"

Kalau rajin merujuk posting-posting lama aku, tentu boleh tengok macamana "pedas" nya aku taruk Proton, jauh sekali dengan kebanggaan aku terhadap Perodua. (Sebagai makluman, sekarang ini aku adalah pemilik Pesona dan MyVi)

Betul ke seperti yang dilaporkan oleh akhbar Bahasa Cina ini? Syed Zainal ini melawak ke atau memang diapun dah feed up dengan Proton?

Tolong terjemah sapa yang boleh!

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/



sumber di sini



Email yang saya terima –

My comments:

1) akhbar berbahasa cina dalah satu akhbar intelek dan berbentuk 'commercial prolific'. Setiap laporan mereka biasanya kalau menyentuh perihal perniagaan kdg-2 bersifat 'bias-in-action' di mana sejak bertahun-tahun persatuan peniaga kereta cina malaysia gagal mendapat hak pengedaran kereta proton secara agresif kerana proton masih memberi lebih hak pengedaran kepada pengedar tradisi dan anak-anak syarikat berkaitan bekas kakitangan hicom.

2) tujuan mereka mengangkat perodua sebagai contoh kerana mereka telah berjaya menguasai hak pengedaran majoriti kereta perodua setelah perodua secara rasmi ditukar hakmilik pegangan majoriti kepada UMW. Isunya mereka cuba membuat 'ploy' untuk melemahkan tanggapan komersial terhadap proton dan seterusnya mengwujudkan suasana tempahan rendah kpd kereta proton. Secara teori, savvy adalah model yg 100% kawalan mutu diaudit oleh TUV yg dibawa khas dari Jerman dan bukan ejen TUV cawangan Singapura atau Hong Kong bagi mendapatkan nilai permarkahan yg paling tinggi.

3) TUV audit kebiasaannya meliputi suasana ruang kerja termasuk alatan digunakan, keselamatan alat ganti kereta dan perkakasan alatan kerja. Setiap kereta yang mendapat pengiktirafan TUV adalah dikawal mutu secara berasingan dan melalui prosedur berbeza berbanding model kereta lain. Di sini masalah proton ialah kos pengeluaran yg tinggi untuk savvy dan kualitinya dan bukan kerana kualitinya yg rendah. Saya lebih mempercayai jaminan TUV dari Jerman kerana integriti mereka daripada laporan akhbar yg sedia malum dikawal oleh pihak usahawan dan pihak parti politik.

4) Tugas setiap kepala syarikat (CEO,COO,MD,OD,GM) adalah memastikan syarikat terus memacu penjanaan jualan yg maksimum dan mengurangkan segala beban kos terutama kos pada pulangan yg rendah. Di sini keputusan proton diambil kira secara ekonomi di mana amat tinggi risiko yg proton alami jika meneruskan pengeluaran savvy dengan kos yg membimbangkan. Teori 80/20 (pareto) juga menyokong dasar ini dan alihkan tumpuan dan fokus pada model yg berdaya saing dgn kos seimbang dengan pengeluaran skala tetap secara berterusan.

5) Jika benarpun pengeluaran savvy ditamatkan, bukan kerana isu atau masalah kualaiti dengan kereta ini tetapi kerana isu kos memastikan kualiti pengeluarannya tidak lagi relevan utuk mana-mana pengeluar kereta.

6) akhbar berbahasa cina ini sebaliknya menekan pihak pengurusan proton agar tuntutan mereka tahun demi tahun untuk menjadi kumpulan majoriti pengedar roton direalisasikan. Dulunya mereka juga menekan perodua dengan pelbagai isu hingga akhirnya apabila perodua jatuh ke tangan UMW yg mana sedia maklum pemilikan majoriti perseorangan adalah hak milik usahawan singapura. walaupun kini UMW telah menjadi syarikat berpaksi di malaysia, tetapi pengurusan peringkat kritikal adalah hak milik penuh individu pemiliknya. Walaupun secara wayang ada beberapa jawatan pengarah dan pengerusi anak syarikat diberikan kepada melayu tetapi melayu yg menduduki jawatan ini masih diperjawat spt amalan lazim iaitu atas kuota bumiputera dan bukan atas integriti dan kredibiliti.

7) Kajian sejarah automotif nasional juga pernah dilanda satu kontroversi di mana suatu ketika proton hampir pasti menjadi hak milik usahawan dari singapura semasa krisis pengurusan proton (awal 2000~2006). Masa itu Proton telah berunding dengan tiga pihak besar untuk proses penggabungan iaitu PSA Peugeot Citroen, VW dan Cherry. Masa itu saham majoriti proton sudah hampir pasti dimiliki oleh KJ melalui syarikat proksi dan rundingan jualan juga dilaporkan berlaku antara syarikat proksi ini dgn usahawan dr singapura. JIka ianya tidak diselamatkan masa itu, sudah pasti dua pengeluar kereta nasional sudah menjadi milik singapura dan paling merugikan ialah proton di mana ianya telah ditaja oleh wang kerajaan untuk bertahun-tahun tetapi hasilnya dikaut negara jiran.

8) semoga laporan akhbar berbahasa cina ini dinilai secara kritis dgn merujuk kepada fakta-fakta kes/isu perniagaan komersial. walaupun saya bukan pengguna proton dan bukan peminat kereta proton, saya masih lagi percaya laporan akhabr ini adalah berbaur 'marketing ploy' untuk mendesak proton agar mencapai cita-cita sesetengah pihak yg berniaga. Suatu masa dulu saya sendiri peminat savvy dan gagal memilikinya kerana ianya sedikit lewat dirasmikan dan kenarilah menjadi pilihan masa itu. Faktor saya memilih savvy sebagai kereta pada masa itu ialah kerana enjin yg dijana oleh renault dari model renault cleo adalah terbukti diitiraf sebagai enjin kompak terbaik eropah. renault cleo sendiri mendapat anugerah kereta kompak eropah paling efisien dari segi penggunaan tenaga. sistem gear dan kotak gear adalah teknologi porsche (sama spt teknologi terbina di renault cleo).

9) sebagai bukti, tanya mana-mana pemilik savvy sendiri, samada pernah atau tidak kereta savvy ini rosak hingga menelan belanja ribu-ribu? pernahkah savvy rosak tanpa diketahui punca kerosakan dan tersadai dibengkel berbulan- bulan?

10) akhir sekali PEUGEOT jug yg BEST!!!!

Jawapan saya kepada penghantar email di atas –

Assalam

Terima kasih atas pandangan tuan. Pada saya (ikhlas saya katakan) tak kan CEO Proton akan berkata sedemikian. Nampak sangat kurang cerdik beliau. Disebabkan itu tajuk posting/entry saya adakah dia melawak? Kalau bukan seperti yg dilaporkan dlm akhbar Cina tersebut - Proton perlu mengambil tindakan (menuntut) pembetulan (atau saman saja) dari akhbar tersebut.

Sedikit pembetulan - "mengangkat" Perodua bukanlah dilaporkan dlm akhbar Cina tersebut tetapi adalah pandangan peribadi saya yang juga pemilik kenderaan Perodua semenjak pertengahan 90an hingga kini - dari Kancil ke Myvi.

Apa yg saya bimbang adakah Proton juga tiada masa untuk memeriksaan peralatan keselamatan seperti brek dan sebagainya.

Apapun terima kasih atas penjelasan/pandangan yang diberi.

Saya adalah pengguna Proton dari pertengahan 90an iaitu Proton Wira 1.3 Sedan, Wira 1.3 Aeroback dan kini Pesona di samping Perodua.

Lukman

7 comments:

Unknown said...

Salam. Ya. It is right. Our son dah confirmed kan. He is schooling at chinese school.

Anonymous said...

Proton juga perlu diBERSIHkan..

lukmanw@gmail.com said...

Kebimbangan saya lebih peralatan keselamatan seperti sistem brek, lampu dan sebagainya.

Bayangkan jika peralatan keselamatan ini juga tidak sempat (atau tidak) diperiksa! Pengguna juga akan menerima kesannya.

Anonymous said...

Saya merupakan pekerja Proton Bahagian Pengurusan Kualiti. Kami memeriksa setiap unit kenderaan dari segi appearance, dynamics, water leak test dan juga running test secara 100%. Ini termasuk sistem brake, lampu dsb.

lukmanw@gmail.com said...

Terima kasih penjelasan pekerja Proton. Saya kenal rapat ramai staff Proton (kilang dan Proton Edar)termasuk bhg Quality dan R&D. Disebabkan itu saya meragui apakah benar CEO Proton berkata demikian.

Bagaimanapun (mgkn 1 dlm sejuta) Pesona saya byk factory defect semenjak dibeli 2 tahun lepas.

Dzulkifley Mohd. Said said...

Secara peribadinya sy juga menyokong Perodua. Saya dah drive Myvi hampir 7 tahun (dibeli ketika launching June 2005). Takde masalah pun, compared to my previous car (Proton Iswara Aeroback 1.3S 2000) yg memang bnyk masalah. Anyway time mula2 launch Proton Saga dulu kualiti dia bagus, excellent & memang my dad puas hati gunakan selama 6 tahun. That time, my dad beli keta tu Oktober 1985, warna hijau 1.5S, WBG282. Entah manalah keta tu skrg...

Anonymous said...

Saya telah menggunakan Proton Savvy hampir 7 tahun. Jumlah perjalanan 179K ++. Sehingga kini tidak pernah menimbulkan sebarang masalah. Savvy lebih "sedap" di pandu berbanding kereta sekelas nya Kancil, Kenari, Atos pada masa itu. Malahan saya rasa lebih selamat memandu kereta tersebut. Masalah yang nyata tentang Proton ini ialah kurang nya promosi terhadap produk yg di keluarkan.