Monday, April 01, 2013

Wan Rul Magic pengiat Seni Ventriloquism Malaysia



Wan Rul Magic pengiat Seni Ventriloquism Malaysia

Secara tidak senggaja saya tertonton rancangan Juara Mimpi Ke Bintang (Bakat 1 Malaysia) di RTM bulan lepas yang menyaksikan acara akhir tersebut dimenangi oleh pasangan kembar, Mohd Syazwan Nizam Dan Mohd Syazrul Nizam dari Sabah.

Kebolehan pasangan kembar ini dalam seni ventriloquism ini memang mengagumkan. Kelambakan hiburan berteknologi masa kni hampir menguburkan seni unik ini. Malah keunikan ventriloquism pasangan kembar ini ialah hasil kualiti suara yang dihasilkan (melalui lagu artis-artis popular Malaysia) yang hampir menyerupai suara artis asal dan bukannya “sengau” biasa ventriloquist.

Kembar ventriloquist ini boleh dihubungi di email; nsyazwanah@yahoo.com atau facebook mereka; https://www.facebook.com/pages/Wan-rul-magic-puppet/

Saya pernah membuat posting mengenai seni ventriloquism di blog OKOB ini. Rujuk di sini. Malah minggu lepas saya juga telah dihubungi oleh seorang pengarah filem berkaitan seni ventriloquism ini. Saya turut memiliki sebuah patung bercirikan ventriloquism (Boxer) yang tetapi tidak boleh mengerakkan bibir hanya leher dan tangan. Patung ini diwarisi dari seorang ventriloquist berbangsa Ceylon dari Ipoh yang telah meninggal dunia.

Kepada peminat seni ventriloquism ini, ada satu persembahan menarik yang boleh ditonton di video di bawah yang menggunakan human- ventriloquism.
  
lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com




No comments: