Sunday, October 05, 2014

Prelude Aidil Adha dengan buku/novel lama


Prelude Aidil Adha dengan buku/novel lama

Bini minta tolong kemas rumah, kita pula belek koleksi buku/novel lama.

Semasa 90an/awal 2000an ketika itu hanya bergajikan yang berbelanja RM 135.00 sebulan untuk petrol seperti kata Pak Menteri, mesti sekurang-kurangnya satu buku sebulan aku membeli novel terbitan Creative Enterprise dengan penulis pilihan Abd Talib Hassan dan Abdul Rahim Awang. Kadang-kadang aku beli terbitan Marwilis.

Untuk koleksi yang lebih berusia (pusaka dari bapa) hanya lima buah karya Shahnon Ahmad yang tersimpan dalam rak kayu. Rasanya ada sekurang-kurangnya lima buah lagi dalam rak besi atas lonteng. Karya Abdullah Hussain juga hanya terjumpa tiga setakat ini.

Sehari dua ini bercadang nak menelaah semula karya Arena Wati dengan tajuk berkaitan bunga ini (1987). Karya ini kalau diadaptasi ke filem dengan pengarah yang berkaliber pasti boleh menyaingi plot cerita Hollywood.

Terperangkap Bersama Bintang (Wahab Sharif) adalah novel remaja berkisahkan sekumpulan remaja dengan seorang artis remaja terperangkap dalam satu kes penculikan. Antara novel kesukaan saya semasa 70an dan menarik juga jika diadaptasikan ke filem atau drama.

Antara dua karya Yahaya Ismail yang dijumpa. Tak pasti ke mana yang lain. Bapa tidak suka saya membaca karya Yahaya Ismail semasa remaja dahulu.

Terjumpa juga buku dan novel yang berbalut rapi. Biasanya semasa saya bersekolah rendah dahulu, bapa sentiasa mengalakkan saya membalut setiap buku dan novel yang ada.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/
















1 comment:

JALAN REBUNG said...

as salam tuan,

memang nostalgia buku2 ni ...bagus disimpan untuk tatapan anak dan cucu kita di masa depan.