Monday, October 13, 2014

Roti Mulawwah Original Hadramout Restaurant Taiping


Roti Mulawwah Original Hadramout Restaurant Taiping
Saya pengemar roti, prata, kebab dan seumpamanya. Apabila mendengarkan adanya Roti Mulawwah di Original Hadramout Restaurant (dahulu Anjung Damai) bersebelahan Perpustakaan Awam Taiping, membuatkan saya teruja untuk merasanya.
Malam tadi kami sekeluarga mencubanya. Dalam menu tertera harga Roti Mulawwah RM 3.00, RM 5.00, RM 8.00, RM 10.00, RM 12.00 dan RM 15.00. Harga ini berbeza-beza mengikut saiz roti, itulah yang diterangkan oleh pekerja yang mengambil order.
Roti Mulawwah dimakan dengan dengan pilihan menu Sup Cendawan (RM 4.00), Ayam (RM 10.00) dan Kambing (RM 12.00). Pilihan kuah yang menarik dan disediakan secara panas dimasak bukannya tersedia untuk diceduk tetapi malangnya tidak ditulis di dalam menu.. Jenuh pekerja itu hendak menerangkannya apabila ditanya oleh saya beberapa kali.
Sinonim dengan makanan arab, minuman Barbican juga tersedia. Bagaimanapun pilihan saya sudah tentu Teh-O Arab dengan Pudina (Mint).
Kami mengorder Roti Mulawwah berharga RM 5.00. Terkejut juga melihatkan saiznya yang besar. Tertarik dengan kata-kata Penebar Roti Mulawwah dari Yamen ini bahawa kalau di-order Roti Mulawwah RM15.00, saiznya sebesar dan selebar meja 5 kaki! Teruja pula untuk mencubanya di masa terdekat ini.
Malam tadi kami makan Roti Mulawwah dengan kuah ayam. Sebenarnya teragak-agak untuk kami membuat pilihan samada cendawan, ayam atau kambing. Kuah Ayam yang dimasak ini tidak mengecewakan kami walaupun keterampilannya (appearance) tidak begitu menarik. Mungkin selepas ini kami akan mencuba cendawan dan kambing pula. Ataupun mungkin di masa akan datang pakej Roti Mulawwah ini boleh disediakan dengan ketiga-tiga kuah walaupun dalam bahagian portion yang kecil (sedikit).
Ada taburan bijian di atas roti yang saya tidak pasti sama ada jintan atau biji sawi kerana terasyik dengan kelembutan rotinya di bahagian dalam dan ranggup di bahagian luar.
Teringin juga hendak makan Roti Mulawwah ini dengan Ayam Bakar Merah (seperti Roti Nan Tempayan) ataupun dengan Kuah Sadin sahaja.
Pelanggan yag mengorder Roti Mulawwah juga turut dihiburkan dengan kemahiran Penebar Roti Mulawwah dari Yamen ini dengan melambungkan roti sebelum dimasak. Malangnya dia hanya melambungkan sekali sahaja untuk setioap biji roti dan HP Nokia cap Itik saya tidak sempat merakamnya. Saya tidak boleh bayangkan bagaimana dia melambungkan roti yang bersaiz RM 15.00 pula!
Kesimpulannya (pandangan peribadi citarasa kami), Roti Mulawwah di Original Hadramout Restaurant ini memang sedap malah enak dimakan begitu sahaja. Malah kami sekeluarga pasti akan datang lagi walaupun secara amnya isteri tidak begitu gemarkan Nasi Arab tidak seperti anak saya. Saya pula lebih suka roti dari nasi.
Ada sesiapa yang pernah makan Roti Mulawwah saiz besar RM 15.00? Teruja hendak melihatkan saiznya.
Tauke Cik Ila Puteh (0125419615) mungkin boleh tambah dalam menu ukuran diameter Roti Mulawwah untuk memudahkan pelanggan membuat pilihan. Dan jangan lupa ditambah juga dalam menu piihan kuah dengan harganya sekali











No comments: