Friday, November 07, 2014

Capati Cheese dan Susu Kambing Syafiq Taman Mewah


Capati Cheese dan Susu Kambing Syafiq Taman Mewah

Petang tadi Mak telefon. Dia tak berapa lalu makan nasi hari ini. Malah tak masak nasi pun hari ini cuma makan roti whole meal sahaja.

Tiba-tiba aku teringatkan Capati Syafiq Said ini yang gerainya bersetentangan seberang jalan Seven-Eleven di Taman Mewah Kamunting ini. Biasanya asyik perkena Capati Mamak dan Capati Pakistan sahaja!

Aku mengenali anak muda Syafiq ini dari tahun lepas rasanya apabila dia menghubungi aku melalui FB bertanyakan beberapa perkara berkaitan kereta dan motosikal lama. Syafiq adalah pemilik Toyota Publica Convertible (dikenali dengan gelaran Cik Nora) dan beberapa buah kereta lama yang lain terutama pickup. Rupa-rupanya ayah beliau pernah bekerja dengan aku di kilang tayar sekitar awal 2000an dulu.

Biasanya aku beli Capati Biasa (sudah tentu dengan kuah sadirn) di sini. Pada masa yang sama, aku mesti beli Susu Kambing Segar yang turut dijual di sini dengan harga RM 4.00 sahaja untuk sebotol.

Hari ini aku mencuba Capati Cheese dan turut membeli 10 botol Susu Kambing untuk stok minggu ini.

Aku tidak begitu gemarkan Cheese, tidak seperti anak jantan aku seorang itu. Tetapi Capati Cheese Syafiq begitu lembut mengimbangi rasa lemak Cheese. Lain kali nak try Capati Tebal dan Capati Telur pula. Sudah pasti Lempeng Kelapa bercicahkan Sambil Bilis, Gila Hangus dan Madu juga di dalam perancangan.

Walaun Mak tak menyebutpun nak makan Capati, nampak girang air mukanya sewaktu aku menghantar Capati dan 2 Botol Susu Kambing menjelang Magrib tadi. Kata Mak nak bagi ayah rasa juga. Ayah yang kini terlantar di atas katil dulunya memang pengemar Capati tetapi sekarang seleranya hanya pada roti whole meal sahaja. Malah sudah bertahun dia tidak menjamah nasi.

Syafiq juga tidak lokek memperlawa agar mencuba menu bersebelahan gerainya iaitu Mee Kari. Jarang jumpa pengusaha kedai makan yang pelawa pelanggannya mencuba menu di kedai bersebelahan.

Memang tepat syorannya, Mee Kari sebelah gerai Syafiq ini tidak kurang hebatnya. Serba lengkap pakej Mee Karinya dengan pelbagai isi makanan laut dan juga sambal kerang. Malah diletakkan 2 helai daun Pudina melengkapkan hidangan. Terima kasih atas syoran Syafiq. Begitulah adat berniaga yang sepatutnya.

Syafiq, macam biasa 2 minggu lagi tolong simpan 10 botol lagi Susu Kambing Segar ini.


http://orangkecilorangbesar.blogspot.com







No comments: