Tuesday, February 24, 2015

Cabaran kepada “Food Reviewer”








Cabaran kepada “Food Reviewer”

Saya suka makan! Saya suka menulis tentang makanan yang saya makan!
Saya pastikan tulisan yang saya tulis bersifat positif. Jika ada yang negatif, saya sedaya-upaya m

Saya juga selalu tegaskan tulisan saya adalah berdasarkan cita-rasa saya dan mungkin berbeza dengan cita rasa orang lain. Seingat-ingat saya, saya tidak pernah mendakwa makanan yang saya suka itu adalah yang “terbaik” dan tiada makanan di tempat lain yang dapat menandinginya. Sudah pasti setiap makanan itu ada kelebihan dan ada kekurangannya.

Alhamdulillah, setakat ini ada pengusaha tempat makan ini yang respons positif dengan saya walaupun ada teguran membina yang saya tuliskan. Malah ada yang menjemput saya untuk hadir kali kedua sementelah saya “jarang” (mungkin tidak pernah!) memaklumkan dahulu kepada pengusaha tempat makan ini yang saya akan menulis tentang makanan sajian mereka.

Kadang-kadang ada kenalan saya malah kenalan baru yang semata-mata mengajak saya ke sesuatu tempat makan itu untuk saya merasanya dan memberi pandangan. Sudah tentu kenalan ini amat menyukai makanan tersebut dan mereka ingin tahu pandangan saya mengenai citarasa mereka itu.

Sebentar tadi kenalan saya (bekas pelajar saya) membawa saya ke Restoran Gulai Panas, Section 7, Bandar Baru Bangi. Mulanya beliau hendak membelanja saya makan nasi campur tetapi saya hanya berhasrat untuk makan makanan yang tidak berat. Jadi dia bawa saya untuk mencuba Sotong Kangkung dan Tauhu Bakar di Restoran Gulai Panas ini.

Tauhu Bakar di sini memang sedap, lebih-lebih lagi saya memang suka makan tauhu, malah Tauhu Goreng adalah pilihan saya untuk dimakan dengan Nasi Puteh. Cuma kuah untuk Tauhu Bakar di sini mirip Kuah Rojak Buah ! Mungkin menunya sebegitu.

Saya pernah makan “Tauhu Busuk” di Beijing. Tauhu yang berbau seperti belacan ini dibakar di tei jalan dan dibubuh sos kicap pedas dan manis. Menariknya, saya terpaksa berbaris bersama puluhan pelanggan lain untuk mencuba Tauhu Busuk ini.

Begitu juga kuah untuk Sotong Kangkungnya adalah kuah yang sama dengan Tauhu Bakar.

Secara umumnya, Sotong Kangkung dan Tauhu Bakar di Restoran Gulai Panas ini menepati juga selera saya untuk makanan yang tidak berat.


http://orangkecilorangbesar.blogspot.com

No comments: