Tuesday, April 08, 2008

Dapat bilik upgrade ke Executive, dapat pula benda free


Dapat bilik upgrade ke Executive, dapat pula benda free

(Siratan Sabtu lepas; meeting PIBG sekolah anak jantan seorang aku itu tak habis lagi, aku belah dulu. Singgah Ipoh ambil surat dari SU Kelab RPMC. Kemudian terus perkena Ketiaw Goreng, Beehon Goreng, Nasi Goreng, Cincau Campur, Sirap dan Teh Cina Ais di Yik Mun, Tanjung Malim. Kemudiannya redah hujan lebat ke KL dengan tapau Pau Ayam 2, Pau Kaya 2)

’Maaf Encik! Bilik superior yang Encik book ada masalah piping. Bilik lain pula sudah penuh!”, kata Amoi yang tinggi lampai macam model di kaunter lobby hotel yang hampir tiap-tiap minggu aku sekeluarga menginap di KL ini.

Aku tengok orang rumah aku. Orang rumah aku tengok aku. Anak jantan seorang aku pula asyik tengok skrin MP4 dia sambil main game.

”Bilik deluxe tak ada?”, tanya aku. Malas nak pergi hotel lain sebab hotel depan Bangunan Mara, Jalan Tunku Abdul Rahman ini breakfast dia spesial. Ada Sira Pisang, makanan asasi Tok aku di Pasir Mas dan ada Jagung Biji Gaul Kelapa Parut, makanan asasi Tok Nenek aku di Batu Kurau.

”Bilik deluxe pun dah penuh.” jawab Amoi ini sambil klik, klik kat keyboard komputer.

“Kami akan bagi bilik Executive kat Encik, boleh?“, offer Amoi itu.

”Berapa pula saya nak kena bayar!”, risau aku nak kena bayar lebih. Nanti lebih dari yang boleh claim company.

”Kami bagi dengan rate yang sama.”

Itu sudah kira bagus. Aku senyum panjang. Agaknya kalau orang rumah aku tak ikut sama hari ini, aku akan senyum sampai telinga.

Dalam lift aku sahaja usik orang rumah aku.

”Bagus betul budak perempuan itu Yang ye! Dapat bilik executive kita hari ini”

”Oh, bulan lepas ada mamat tu tolong beritahu abang lampu kereta tak tutup, abang nak puji macam inipun!”

Alamak! Terkena paku balik. Aku no comment! Buat-buat do no.

Sampai dalam bilik, aku buka almari baju. Ada benda hitam kat rak atas sekali. Bila pula orang rumah aku buka anak tudung dia ni!

Laaaa..... rupanya underwear jantan mana pula dah tertinggal!

”Itula abang. Tadi seronok sangat dapat bilik upgrade ke executive. Sekarang dapat underware secondhand free tak seronok pula!”

Aku terkelu lidah!

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/


Caption photo;

Ketiaw Goreng makan dengan Cabai Jeruk. Habis sekerat kole, aku dan orang rumah perkena Cabai Jeruk. Ada juga niat nak bungkus bawa balik ke hotel sikit!

No comments: