Tuesday, July 21, 2009

Nombor IC start dengan kepala 8.

Nombor IC start dengan kepala 8.

Hari ini aku masuk satu kursus di UUM. Kursus apa aku tak mau beritahu. Tapi yang pasti bukan kursus kahwin. Sekarang kursus kahwin tengah hot demand di UUM ini. Boleh buat untung penganjurnya yang juga student yang pandai bisnes ini.

Aku daftar melalui telefon minggu lepas. Itupun setelah aku confirm penyertaannya terbuka kepada semua ”warga UUM”, iaitu kepada pelajar dan kakitangan. Yang punya telefon suruh aku bayar yuran RM 15.00 dulu. Aku cakap aku ada di KL. Bila nak masuk kursus nanti aku bayar.

Pagi ini waktu daftar, student awek di meja pendaftaran tu tengok aku atas bawah. Mula-mula dia buat tak reti sajalah. Maklumlah student seniorlah katakan. Bila aku isi nombor IC start dengan kepala 6, dia tengok aku atas bawah. Peserta lain semua dengan nombor IC start dari kepala 8. Kemudian dia kerut dahi sambil panggil student balak sebelahnya. Kemudian bisik-bisik. Student balak ini senyum kat aku. Akupun senyum dekat dia. Student awek ini senyum pula dekat aku. Akupun apa lagi senyum dekat dia. Bukankah senyum itu sedekah. Bersedekahlah aku banyak-banyak pagi tadi.

”Cik dari mana?”, tanya student balak ini.

”Saya dari, blah-blah, mengajar blah-blah......”

”Ohh.....”, serentak keluar bunyi senada dan seirama dari mulut-mulut student balak dan student awek ini. Mengangguk kedua-duanya dengan seiringan juga.

Mula-mula masuk bilik kursus terasa segan pula tapi lama-lama terasa beruntungnya aku.

Sebab apa aku masuk kursus ini walaupun aku memang pasti semua peserta kursus ini adalah student.

Nak mengurat? Lupakanlah! Orang rumah seorang aku itupun lebih dari cukup! Ewah! Ewah! Masuk bakul angkat sendiri ka!

Tapi rasanya semua peserta student awek! Mana pergi student balak? Sudahlah ratio student balak dengan student awek di UUM adalah 1:3, kursus-kursus seperti inipun tak mahu datang!

Aku masuk kursus ini sebab yurannya ikut rate student. RM 15.00 sahaja untuk sehari kursus. Siap ada minum pagi Teh-O dan 2 biji kuih dan makan tengahari Ayam Masak Merah dan Sayur Campur dengan Air Sirap.

Sebenarnya aku ada mendaftar untuk kursus seumpama ini di KL dengan bayaran RM 900.00 untuk 4 hari tetapi jadualnya bertembung dengan trip ke Jakarta. Sipp..... sebab aku rasa kursus 1 hari ini menyamai kursus 4 hari itu.

Biasalah kursus apapun sekarang ini. Teori sikit-sikit adalah kemudianya dengan workshop-lah, hands-on-lah, presentation-lah dan macam-macam-lah lagi!

Lepas ini kursus apa pula aku boleh masuk?

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

No comments: