Tuesday, December 01, 2009

Bawal, Keli + Kembung Goreng di Kedai Kopi Cherita Bertam Perdana











Bawal, Keli + Kembung Goreng di Kedai Kopi Cherita Bertam Perdana

Kami 3 beranak sampai Bertam Perdana petang tadi sekitar 5 petang. Rupanya menu Bawal, Keli dan Kembung Goreng di Kedai Kopi Cherita Bertam Perdana ini hanya bermula sekitar jam 6 petang. Tunggulah kami sambil perkena Set Roti Bakar Kahwin dengan Kopi-O serta Teh-O.

Menghampiri jam 6 petang, chef yang lengkap dengan suit dan topi putih mula beraksi. Kami order set Bawal, Keli dan Kembung Goreng dengan 2 Nasi Lemak Kukus dan 1 Nasi Putih Kukus.

Set Ikan Goreng lengkap dengan Air Asam Kicap. Manakala Nasi Lemak Kukus seperti biasa diiringi dengan Telur Rebus, Timun dan semangkuk kecil Sambal Tumis. Nasi Putih Kukus pula diiringi sepiring Ulam Timun dan Kacang Panjang Mentah dengan semangkuk kecil Sambal Belacan yang enak serta semangkuk Kuah Gulai.

Mungkin setiap orang citarasa masing-masing berbeza. Orang rumah seorang aku itu amat mengemari Ikan Bawal Goreng yang dimasak secara tidak garing. Manakala aku dan anak jantan seorang aku itu (yang memilih Kembung dan Keli) kurang mengemari ikan yang dimasak tidak garing. Secara jujur, kami berdua lebih menyukai Bawal Goreng Juru yang digoreng garing sehingga melengkung badan ikan tersebut.

Mungkin juga silap kami tidak memaklumkan kepada Chef agar mengorengnya sebingga garing!

Bagaimanapun menu yang disediakan di depan mata ini dan dihidangkan dengan keadaan masih panas termasuk Nasi Lemak Kukus dan Nasi Putih Kukus yang dikukus di hadapan kedai memang menyelerakan!

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/



Makan sambil goyang kaki!

1 comment:

Anonymous said...

alamak peta nya mana pak