Monday, April 12, 2010

Toilet R&R Rawang sengaja dikunci?

Toilet R&R Rawang sengaja dikunci?

Entah mengapa semenjak dua-menjak ini aku singgah di R&R atau Laybay Hentian Tepi Lebuhraya itu semata-mata kerana toiletnya ataupun hanya untuk membeli buah potong. Kalau untuk menjamu selera, aku atau sekeluarga sanggup membayar tol keluar dari lebuhraya untuk singgah di mana-mana restoran atau gerai di laluan lama. Mungkin agaknya terlalu kerap kami berlaluan di atas lebuhraya menyebabkan sudah jemu dengan menu yang hampir sama dihidangkan.

Untuk ke toilet pula aku akan mengelakkan jika ternampak ada bas-bas perlancongan yang berhenti terlebih dahulu kerana sudah tentu penumpangnya akan memenuhi setiap ruang toilet ini.

Petang semalam aku, orang rumah aku seorang dan anak jantan aku seorang itu singgah di R&R Rawang dalam perjalanan pulang dari KL ke Taiping. Ketika itu kenderaan di tempat parking agak lenggang dan tiada sebuah bas pun yang kelihatan.

Aku terus ke toilet bercadang untuk melepaskan hajat. Malangnya kesemua toilet yang ada bertutup rapat dengan penanda pada tombol menunjukkan ianya sedang digunakan.

Aku menuju ke gerai makan dan berhajat ke toilet sebelum meneruskan perjalanan kelak.

Memeranjatkan juga setengah jam kemudian apabila kembali ke toilet mendapati kesemuanya masih bertutup rapat.

Aku mengambil keputusan untuk menunggu. Hampir 20 minit aku menunggu baru sebuah toilet itu dikosongkan pengguna. Manakala toilet-toilet lain masih bertutup dan peliknya senyap-sunyi tiada tanda-tanda ada pengguna di dalamnya.

Aku berpeluang bertanya kepada pekerja pencuci yang kebetulan ada di situ. Dia hanya tersenyum dan menafikan toilet-toilet tersebut sengaja dikunci.

Agaknya siapa yang buat "long call" di dalam toilet tersebut?

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/