Tuesday, January 06, 2009

Hari pertama di sekolah

Hari pertama di sekolah

Merata blog aku lawat sehari-dua ini asyik dengan entry “Hari Pertama Di Sekolah”. Dan tahun ini kali pertama aku tak hantar anak jantan seorang aku itu pergi ke sekolah pada hari pertama persekolahannya. Di tahun-tahun sebelum ini walau di mana aku bekerja, aku mesti menghantarnya pada hari pertama sesi persekolahan dibuka. Anak jantan seorang aku itu sudah besar (darjah 6) untuk dia pergi ke sekolah tanpa dihantar!

(Aku pulang ke UUM Sintok awal pagi Ahad kerana di sini Ahad adalah hari kerja dan Ahad baru-baru ini adalah minggu kedua semester kedua dibuka. Sebelum ini aku tiada apa-apa komitmen dengan pelajar-pelajar di dalam kampus kerana program aku hanya di KL dan Prai. Tetapi di tahun ini aku sudah dilantik menjadi Felo Dewan Penginapan Pelajar MISC dan bermakna aku seolah-olah ”bapak” (warden?) kepada pelajar-pelajar yang mendiami 6 blok (4 blok perempuan dan 2 blok lelaki – mana pi pelajar lelaki?) di DPP MISC ini.

Aku tiada banyak kenangan manis untuk dikenang semasa di awal persekolahan sekolah rendah. Tapi kenangan ini mungkin tidak akan dilupakan seumur hidup aku sementelah ramai watak-watak yang terlibat dengannya masih hidup. Klik di sini untuk cerita lanjut. Jangan gelakkan aku sudah!

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com

No comments: