Wednesday, April 15, 2009

Uji IQ anda - lompat katak lompat!


Pernah dengar kisah seorang Petani yang mempunyai seekor anjing, seekor kambing dan sebakul sayur, hendak menyeberang sungai tetapi sampannya hanya boleh memuatkan dirinya dan salah satu barangnya dengan sekali seberang sahaja.

Kalau Petani ini membawa anjing dahulu, kambing yang ditinggal akan memakan sayur. Kalau bawa sayur dahulu, kambing akan akan bergaduh dengan anjing.

Kalau bawa kambing dahulu pula, memang anjing yang ditinggal tidak akan makan sayur. Tetapi untuk penyeberangan sungai kali kedua perlu bawa mana pula yang dahulu? Anjing atau sayur?

Sekiranya anda dapat membantu Petani ini menyelesaikan masalahnya, anda bolehlah cuba permainan IQ memindahkan kedudukan katak-katak ini. Kalau masih tidak tahu bagaimana hendak membantu Petani itu hendak menyeberang sungai, rasanya tak payah uji IQ anda untuk permainan IQ lompat katak lompat ini.

Peraturan untuk permainan IQ lompat katak lompat ini mudah sahaja.

1. Klik dan download permainan ini di sini. Open file dan dapatkan seperti gambar di atas.

2. Katak Jantan sebelah kiri hanya boleh melompat satu batu sehaja dengan sekali lompat.

3. Begitu juga Katak Betina sebelah kanan, hanya boleh melompat satu batu sahaja dengan sekali lompat.

4. Gambar di bawah ialah kedudukan akhir selepas kesemua ketiga-tiga Katak Jantan bertukar tempat dengan Katak Betina.

5. Selamat mencuba.


Nota kecil yang dibesarkan. Permainan ini tiada kena-mengena dengan ahli-ahli politik yang suka melompat. Malah jauh sekali dengan isu lompat 3 ahli politik Perak. Cuma ada 3 Katak Jantan dan 3 Katak Betina yang "perlu dilompatkan" dengan mengikut tertib.

No comments: