Monday, January 18, 2010

Pantang Tak Tahu Buat Tempek!

Tempek Pisang

Tempek Nyior

Pantang Tak Tahu Buat Tempek!

"Mu beli Tempek Nyior Man? Biar betul Man!", rungut Mak Long Huduh sambil dok belek (dan kelebek) Tempek Nyior dalam piring atas meja makan rumah aku itu.

Hendak dijadikan cerita pagi semalam, Mak Long Huduh singgah rumah selepas hantar Kak Hawa anaknya itu naik bas ekpress ke Pulau Pinang. (Stesen Bas berhampiran dengan perumahan yang aku tinggal ini) Katanya pergi berkursus di hotel apa namanya di Batu Feringgi anjuran kilang tempat kerjanya. Mak Long datang bersama Kak Mek, anak sulongnya. Mereka naik teksi dari Batu Kurau dan nampaknya aku kena hantar dia orang balik.

Hendak dijadikan cerita pagi semalam aku terasa hendak makan Tempek ini. Aku memang tahu di Pasar Minggu bersebelahan Stesen Bas Kamunting itu ada penjual kuih yang menjual Tempek berbalut Daun Pisang ini.

Hendak dijadikan cerita lagi ada berbaki Tempek di atas meja makan. Mak Long Huduh ini memang menjadi kebiasaannya apabila datang ke rumah aku akan buat "spot check" dapur. Mengajaknya makan amatlah payah sekali! Cuma ingin meninjau apa yang orang rumah aku seorang itu masak.

"Pantang Tok Nek Mak Long dan juga Tok Nek mu Man kalau Tempek ni mu beli!"

"Kalau aruah Tok Nek mu masih hidup Man, Mak Long tak tahu apa yang di-tempik-kan kat bini mu ni! Ada ka Tempek pun mu beli? Dia tak reti buat ka?"

Orang rumah aku cuma tersenyum-senyum malu! Aku lagi kemalu-maluan!

"Ella tahu buat Mak Long tapi sajalah Man beli. Mak Long nak makan apa? Kalau nak spagetti Man suruh Ella buat", saya aku tukar tajuk.

'Apalah Tempek nipis melayang! Tempek mesti tebal. Ini dah macam Roti Canai. Mai Mak Long rasa sikit", ujar Mak Long sambil mencubit isi Tempek dari piring.

"Sedap juga Tempek sejuk-sejuk ini! Biar Mak Long perabih na!", Mak Long Huduh menarik piring keluar dari Tudung Saji.

Aku senyum. Orang rumah aku seorang itu pun senyum. Kak Mek pun senyum. Cuma anak jantan seorang aku berkerut dahi. Sebenarnya Tempek itu disimpannya untuk dicecah Sambal Tumis yang akan diambil dari rumah mak aku sekejab lagi.

Nak pergi sekarang? Kalau sanggup tahan telinga kena sound dengan Mak Long Huduh pergilah ambik.

"Dah berkahwin beranak pun masih dok makan minum mak masak!". Boleh dijangka apa yang akan dituturkan oleh Mak Long Huduh kesayangan aku ini.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

No comments: