Tuesday, March 09, 2010

Bukan untuk mengaib! Jauh sekali bersifat dengki


Bukan untuk mengaib! Jauh sekali bersifat dengki

Sama ada melalui blok OKOB ini ataupun blog OSH The Journey, agak kerap aku memberi kritikan yang lebih bersifat membina ataupun menampakkan ruang untuk penambahbaikan. Sasarannya pula tidak memilih, dari kedai makan, pusat servis perkhidmatan dan sebagainya.

Sehingga kini pelbagai restoran dan kedai makan telah ditegur, dipuji dan dikritik. Perkhidmatan pula dari pusat servis kereta (Perodua Kamunting dan Proton Edar Juru), pusat perkhidmatan pengguna lain (KLIA dan Plus) dan juga hospital (Klinik Kesihatan Taiping).

Hampir kesemuanya memberi maklumbalas positif sama ada dari pihak pengurusan sendiri ataupun dari pemilik peniagaan sendiri. Ada juga dari mereka yang hanya pekerja ataupun yang tidak terlibat secara dengan organisasi-organisasi ini. Kebanyakannya mereka ini berterima kasih dan menyatakan kesediaan mereka untuk menambahbaikan segala kekurangan yang ditegur. Syabas kepada organisasi-organisasi sebegini!

Bagaimanapun ada juga organisasi yang langsung tidak memberi maklumbalas sama ada mereka enggan melayan blog "kecil" ini ataupun sememangnya teguran-teguran itu tidak kesampaian (atau tidak disampaikan) kepada mereka ini. Antaranya ialah Plus dan Proton Edar Juru.

(Klik di link berikut untuk teguran-teguran sebelum ini kepada Proton Edar Juru; 26 Oktober 2009, 6 Mei 2009, 26 Disember 2008, 25 Disember 2008, 20 Disember 2008, dan 17 Disember 2008)

Sama ada kebetulan ataupun sememangnya akibat teguran aku itu, dari sehari ke sehari pelbagai penambahbaikan terujud di Proton Edar Juru ini.

Kemuncaknya pada dua hari lepas sewaktu aku menghantar ke sekian kalinya Pesona untuk diservis.

Kemunculan aku disambut dengan Perunding Servis yang lengkap bertali-leher. Sebelumnya mereka hanya berseragam. Kemudian dipersilakan menunggu di ruang menunggu yang terdapat ruang dinding berkaca untuk melihat kenderaan yang sedang diservis, juga terdapat akhbar harian untuk dilengah-lengahkan masa serta air panas dengan serbuk Nescafe dan Kopi untuk membasahkan kerongkong.

Tidak pasti bilakah kempen senyum dan santun ini bermula, Perunding-perunding Servis sememangnya begitu "mesra pelanggan". Bukan setakat dijemput tetapi diiringi pulang ke kenderaan dengan dibimbit kesemua maneka buah tangan, buku panduan servis dan sebagainya. Akhir sekali dihidupkan enjin dan dibiarkan seketika hawa dingin menderu keluar sebelum dipersilakan masuk.

Kesemuanya begitu jauh berbeza dengan pengalaman awal yang aku alami sebelum ini.

Semoga perkhidmatan sebegini dikekalkan. Orang berbudi kita berbahasa. Orang memberi kita berterima kasih. Orang berpekerti kita menghargai.

Bagaimanapun seperti dinyatakan di awal posting ini, teguran aku bukanlah untuk mengaib, jauh sekali bersifat dengki.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

2 comments:

speedrider said...

yang herannya kat blog saya, bila orang tak puas hati, jarang sekali orang nak respon straight kat saya.. heran....... saya garang sangat kot. Hahahaha

lukmanw@gmail.com said...

Mus

Dia org tu malu sbb tu dia org pakai "broker".

Lukmanw