Friday, March 21, 2008

Persaingan sihat?


Mula-mula ramai tak percaya dan ada juga bantah bila hyper market nak dibina di Taiping akhir tahun lepas. Berbagai alasan diberi. Macamanapun setelah siap dibina dan beroperasi, kedua-dua hyper market Tesco dan Giant ini tetap menjadi tumpuan ramai. Adik beradik aku dan orang rumah aku yang duduk di KL dan bandar besar yang lain pun mesti pergi hyper market ini bila balik Taiping. Macamlah hyper market di Taiping ini berbeza produknya di tempat dia orang.

(Akupun kalau pergi KL kadang-kadang pergi juga Tesco atau Giant ini di sana!)

Keluarga aku suka pergi Tesco Taiping terutama hari hujan. Parking tak kena air hujan dan food court dia banyak pilihan. Giant Taiping masih dengan konsep open parking di mana-mana lokasipun. Tapi Mak Mertua aku tetap pilih Giant sebab dia gayat naik lift atau escalator!

Mula-mula naik signboard arrow ke Tesco, biasalah itu. Tiba-tiba Giant naik pula signboard U-turn ke Giant dengan lokasi dekat Tesco.

Tesco pula balas dengan signboard U-turn ke Tesco dengan lokasi dekat Giant dan lagi besar signboard ini.

Signboard arrow hendak menunjuk tempat. Tapi signboard U-turn macam hendak cari gaduh saja!

Agaknya kalau tauke-tauke pam minyak pula berebut pasang signboard U-turn ini, maka akan penuhlah signboard-signboard U-turn di atas jalan raya.

lukmanw@gmail.com

No comments: