Thursday, December 11, 2008

Makan bawal lagi hari ini!

Klik pada gambar untuk saiz yang besar

Makan bawal lagi hari ini!

(Ramai yang email kat aku menanyakan laluan ke Gerai Bawal Kak Yah Din Juru ini. Malah ada yang menelefon!. Untuk memudahkan, entry kali ini aku bubuh peta laluan. Kalau tak jumpa lagi, berhenti sahaja kereta dan tanya orang – terutama yang pakai baju uniform kilang, mesti dia orang tahu di mana gerai ini)

Tengahari tadi aku sekeluarga, isteri aku seorang itu, anak jantan seorang aku itu, mak dan bapa aku perkena Bawal Kak Yah Din ini. Kami sekereta dari Sintok jam 9.30 pagi dan sampai 11.30 pagi. Saja bawa mak dan bawa aku dua malam menginap di rumah felo di dalam kampus.

(Nasihat aku sapa yang nak pergi gerai ini pergilah sebelum 12.00 tengahari kerana mulai 12.00 tengahari gerai ini sesak dengan pekerja kilang)

Jumaat lepas aku bawa mak mertua dan adik ipar aku. Macam biasa aku sentiasa selang selikan mertua dan orang tua aku sendiri. Belah mertua dah bawak. Belah orang tua sendiri dah bawak! Cuma bapa kena dipimpin bila berjalan. Alhamdulillah dia tidak bertongkat lagi seperti di Aidilfitri lalu.

Hari ini kami perkena 6 ekor bawal goreng (besar sikit dari tapak tangan aku) dan seketul isi ikan gulai dengan 8 bendi, 5 pinggan nasi puteh, 2 piring ulam dan sambal belacan, fresh orange, teh-o-ais, 2 air suam, 3 ais kosong. Kesemuanya RM 35.00 dengan ais kosong tak kira.

Minggu lepas perkena 5 ekor bawal goreng (sebesar tapak tangan aku), dua ketul isi ikan dengan 8 bendi, 6 pinggan nasi puteh, 1 piring ulam dan sambal belacan, 3 teh-o-ais, 4 ais kosong. Kesemuanya RM 38.00.

(Untuk perbandingan harga, 1 ekor bawal goreng, kuah gulai dengan 4 bendi, 1 nasi kosong dan 1 ais kosong di Gerai Bawal Sri Bagan ialah RM 3.50)

Hasilnya kepuasan tersandar dalam kereta dengan perut tegang!

Macamanapun minggu ini aku anak beranak on-diet program Kami makan nasi sekali sehari sahaja.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

Ada yang hantar email suruh aku cuba di gerai-gerai ini di Penang, terima dan insya-Allah

* Nasi Kandar Imigrasin di Jalan Kapitan Keling
* Kari Ikan Marin di Teluk Kumbar

Biasanya kalau di Penang kami anak beranak perkena Nasi Kandar Line Clear dan Nasi Kandar Beratur. Kadang-kadang Nasi Dalca Kassim Mustafa.

No comments: