Saturday, December 13, 2008

Mata ini tertipu lagi!


Mata ini tertipu lagi!

Malam tadi orangrumah aku seorang itu mengemas bilik belakang yang memerangkap bilik setor. Banyaklah ”barang-barang pusaka” yang dikeluarkan dan ditimbang-cara samada untuk disimpan semula, diberi kepada orang lain ataupun dibakulsampahkan sahaja.

Aku terkejut melihatkan sepotong kek dalam bekas plastik yang dikeluarkan oleh orangrumah seorang aku itu dari sebuah beg kertas cenderahati perkhawinan. Malah tarikh perkahwinan pasangan yang tertera di atas bekas plastik itu adalah pada bulan Ogos lalu.

Menghairankan aku ialah bentuk kek tersebut masih elok dan tiada tanda-tanda sudah basi atau seumpamanya.

Orangrumah aku seorang itu hanya tergelak-besar bila aku merunggut kenapa menyimpan kek tesebut begitu lama.

Rupa-rupanya ianya bukanlah kek sebenar tapi hanyalah sehelai saputangan yang dilipat bersegi seolah-olah sepotong kek dan di atasnya pula diletak sebutir buah strawberry olok-olok.

Mata ini tertipu lagi!

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

No comments: