Thursday, December 25, 2008

Terima kasih Proton Edar Juru Auto City

Terima kasih Proton Edar Juru Auto City

Petang semalam saya menerima sms dari Proton Edar Juru Auto City.

Sebelum ini saya menerima sms dari bank mengingatkan saya (memberi amaran?), tunggakan ansuran Atos saya sudah masuk tiga bulan. Atos yang telah saya jual 6 bulan yang lalu ini masih belum ditukar nama dan syarikat kereta terpakai yang membelinya sudah ”buat taik” dua kali. Dan bank tetap menghubungi saya walaupun telah dimaklumkan yang Atos tersebut telah dijual kepada Syarikat Ramli Motor di Baling. Sayapun sudah feed-up nak telefon Pak Aji Ramli ini. Nak cakap lebih-lebihpun dia ini Pak Aji, tak kan tak tahu hukum hakam ini.

Sms dari Proton Edar ini pula memaklumkan alat ganti untuk suis radio pada steering kereta Pesona saya telah ada di Pusat Servis mereka. Saya membuat aduan mengenai kegagalan suis ini semasa menghantar kereta saya untuk diservis pada dua minggu lepas. Sepertimana kunjungan-kunjungan terdahulu, alatgantinya tiada dalam stok dan saya terpaksa menunggu dua, tiga minggu.

Ini bukanlah kali pertama kereta Pesona baru saya bermasalah (factory defect). Memanglah bukan kerosakan enjin atau cesi utama tapi kerosakan remeh-temeh ini yang menyakitkan hati.

Saya senaraikan kerosakannya semenjak dibeli pada penghujung September 2008.

1. Salur muncung tangki petrol bengkok. Untuk memenuhi satu tangki kena tunggu lebih ½ jam dan kena pegang pula trigger pam, tak boleh lepas. (Part kena tunggu dua minggu. Dua kali tukar part baru betul.. Sebelumnya foremen kata bukan salur muncung yang bengkok!)

2. Reverse alarm kadang-kadang berbunyi, selalunya tak berbunyi dan tiba-tiba berbunyi walaupun tiada sebarang halangan di belakang kereta semasa mengundur. (Mula-mula mekanik adjust saja. Problem lagi baru diganti. Part sampai problem pula sebab warna tak sama bumber dan kena hantar cat).

3. Pintu hadapan sebelah kiri tidak boleh dibuka menggunakan alarm kereta.

4. Bonet belakang sukar dibuka menggunakan kunci.

5. Bonet belakang sukar dibuka menggunakan tuil dari dalam kereta.

6. Air hujan masuk melalui celahan pintu belakang sebelah kanan.

7. Pintu hadapan sebelah kanan tidak boleh ditutup menggunakan alarm kereta.

8. Angin masuk melalui celahan pintu belakang sebelah kanan. (Selepas di-adjust kerana masalah no. 6)

9. Suis radio pada steering kereta tidak berfungsi sepenuhnya.

Boleh dikatakan untuk 9 masalah di atas, 9 kalilah saya menghujungi Pusat Servis Proton Edar Juru Auto City. Setiap satu kunjungi mengambil masa lebih tiga jam di mana biasanya saya sampai beberapa minit sebelum pukul 8 pagi dan beredar hanyalah selepas pukul 11 pagi.

Memanglah seperti kata rerakan saya, Pesona itu masih dalam jaminan waranty. Kalau rosak pergi sajalah tukar. Tetapi bayangkan berapa banyak masa yang saya habiskan menunggu di pusat servis. Lebih-lebih lagi terpaksa pula berebut suratkhabar dengan salesman Proton Edar. Kalau ada air pembasah tekak kira OK jugalah.

Agak-agaknya selepas ini apa pula yang rosak?

Macamanapun terima kasihlah Proton Edar Juru Auto City. Sekurang-kurangnya saya tak payah telefon dua, tiga kali tanya bila part itu sampai.

Esok lusa saya pergilah melawat awak. Kali ini saya bawa suratkhabar dan air panas sendiri (sebenarnya sebelum inipun saya bawa air panas sendiri!)

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

Klik di sini untuk mengetahui kegunaan lain sms

No comments: