Thursday, December 25, 2008

Jalan lain ke Sungai Siput dan Ipoh

Jalan lain ke Sungai Siput dan Ipoh

Tadi aku ke Felda Lasah, Sungai Siput. Pergi makan kenduri adik mak aku yang kahwin orang peneroka di situ. Ini kenduri anak jantan mereka, anak nombor dua. Pakcik aku ini bukan Ketua Kampung tapi dia ini kira-kira ”chief” juga di sana. Puas jugalah kami makan daging-daging dari rimba melalui ”chief” ini.

Aku pergi berdua sahaja. Anak jantan seorang aku itu letih! Letih main futsal berlatih nak lawan Nepal! Nanti aku cerita lain pasai international football tournament di kawasan perumahan aku ini.

(Minggu lepaspun aku berdua sahaja di rumah. Anak jantan aku itu hampir seminggu di rumah orang tua aku!)

Sebelum itu ada member cakap ada jalan alternatif ke Sungai Siput dari Susur Keluar highway Kuala Kangsar. Jenuh aku fikir kat manalah jalan alternatif ini. Rupa-rupanya ikut jalan Kati. Kalau aku tahu ikut jalan ini lebih baik aku ikut Padang Rengas saja! Aku sebenarnya sudah beberapa kali melalui jalan ini.

Dulu (masa bujang) hinggalah setahun dua lepas, aku memang pantang dengar jalan alternatif. Mesti nak cuba. Orang rumah seorang aku itu dan anak janta seorang itu memang tahu sangat benar feel aku. Mesti nak cuba test try jalan-jalan alternatif.

Setahun dua ini sibuk di atas highway saja selang seminggu ke KL dan minggu yang lain ke Prai.

Kenduri macam biasa aja. Tapi melihatkan budak-budak kecil Felda berebut-rebut mengangkat dan mengatur pinggan serta mengedar bunga telur itu cukp ”mengiburkan” aku. Sekurang-kurangnya terubat juga kenangan dan kerinduan aku.

Cuma aku tak sempat jenguk sapalah yang basuh pinggan!

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

No comments: