Tuesday, May 20, 2008

Perjalanan dengan air mata (Bhg. 2)

Perjalanan dengan air mata (Bhg. 2)
Jangan Memotong


(Emak aku orang Batu Kurau di mana kebanyakannya orang Batu Kurau ini berasal-usul dari Patani. Bagaimanapun kisah berikut adalah kisah yang diturunkan dari mulut ke mulut umpama pelipurlara. Entahkan benar, entah tidak. Tidak ada kena mengena yang masih hidup ataupun yang sudah tidak hidup. Jauh sekali tiada kena mengena dengan yang sudah mati dan hidup balik!)

Awang Kecik tinggal di sebuah kampung di Batu Kurau, bersama-sama dengan isterinya. Awang Kecik seorang penoreh getah sepenuh masa dan biasanya liat untuk bangun pagi.

Suatu hari selepas matahari sudah naik sepengalah dan berbesen-besen leteran isterinya, Awang Kecik pun mengayuh basikal tuanya menuju ke bukit di mana terletaknya kebun pusaka orang tuanya.

Tidak sampai pun setengah jam, Awang Kecik sudah kembali ke rumah.

”Aih, paknya! Tak sampai ke bukitpun sudah balik ke rumah?”, rungut isterinya.

”Aku di jalan tadi terserempak budak-budak lumba basikal. Tok polis dalam kereta depan sekali tu dok jerit; jangan motong!, jangan motong! Aku baliklah”

(Sebenarnya ada peserta Langkawi De’tour melalui kawasan Batu Kurau. Polis pengiring memberi arahan kepada pengguna jalan raya lain agar memperlahankan kenderaan masing-masing dengan kata-kata; jangan memotong – bukannya jangan ”motong” getah!)

Bersambung ke Bhg. 3

No comments: