Tuesday, May 27, 2008

Masalah kelimumur dan rambut gugur


Masalah kelimumur dan rambut gugur

Email di bawah diterima oleh seorang rakan dari sebuah industri di Kulim Hi Tech sesama kenalan dari Mailing List Group NGO Warga Kilang sebentar tadi. Menjadi kebiasaan di antara kami sering berutus email mengenai hal-ehwal semasa, aktiviti amal yang dirancang, kem motivasi pelajar, pertemuan teh tarik sebagainya di samping artikel-artikel ringan merehatkan minda seperti ini.

Saya tertarik ayat pertama di dalam email ini. Sebenarnya saya adalah salah seorang yang dari ribuan (mungkin jutaan) penduduk Malaysia (malah dunia) yang menghadapi masalah keguguran rambut dan kelimumur. Masalah keguguran rambut tidak begitu merisaukan saya tetapi masalah kelimumur begitu menghantui saya. Kalau saya berkemeja gelap atau hitam umpamanya, maka taburan kepingan-kepingan kelimumur ini akan memenuhi kemeja saya di kedua-dua belah bahagian bahu.

Sesekali saya mengaru kepala atau menyikat rambut (sebenarnya sudah lama saya tidak menyikat rambut!), maka akan berguguran kepingan kelimumur ataupun melekat kepada bilah sikat rambut tersebut. Malah di celah-celah bilah sikat rambut itu akan terlekat juga helaian-helaian rambut saya yang turut gugur!

Hendak dikatakan berpunca dari Maggi Mee, mungkin ya! Dahulu semasa bujang di KL memang itulah makanan asasi saya. Kemudian setelah berkeluarga dan kerap ke berkembara menggunakan jalan darat hingga ke sempadan Tibet, itulah juga makanan asasi dan makanan ringan saya. Kini di bilik bujang saya di Changlung dan di ofis saya di Sintok ini memang ada bercawan-cawan dan berpaket-paket Maggi Mee serta jenama lain tersedia untuk dimakan.

Bagaimanapun pada 1 Mei 2008 lalu semasa lawatan amal ke Kulim dan Baling, rakan saya, Wahab sesama NGO Warga Kilang telah mempelawa saya untuk mencuba satu krim rawatan untuk kelimumur dan juga untuk menyihat serta menyuburkan rambut. Sebenarnya sudah pelbagai krim dan syampu telah saya gunakan tapi hasilnya tiada apa-apa yang boleh dibanggakan.

Saya terlupa langsung krim itu yang disimpan dalam dashboard kereta sehinggalah seminggu kemudiannya.

Dalam minggu lepas setelah hampir tiga minggu mengunakannya, saya menyedari tiada lagi kepingan-kepingan kelimumur menumpang bahu kemeja saya. Apa yang mengembirakan saya lagi ialah semasa menyikat atau mengaru kepala, juga tiada lagi kepingan-kepingan kelimumur dan helaian-helaian rambut yang turut jatuh ataupun melekat di celah-celah sikat.

Amalan pemakaian ialah dua kali sehari tetapi saya hanya menggunakannya sekali sehari di waktu pagi. Sippppp.... sikit!

Sayugia diingatkan ini bukanlah periklanan ataupun testimonial kepada produk yang dijual oleh rakan saya, Wahab. Ini adalah berdasarkan pengalaman saya yang semakin hari (sebelum ini) membina lapangan terbang di atas kepala saya! Mungkin pengelaman ini boleh berkongsi dengan mereka yang menghadapi msalah yang sama.

Bagaimanapun saya tidak pasti sama ada rambut saya mula sihat dan subur. Atau di lain perkataan mula lebat. Mungkin saya perlu menunggu sebulan dua lagi. Adakah akan kembalinya semula zaman kegemilangan saya semasa di hari bujang dengan menunggang motosikal akan kelihatan helaian hujung rambut yang mengurai ditiup angin terkeluar dari hujung topi keledar?

Masalahnya sekarang krim bersaiz 100gm itu sudah habis dan Wahab pula tinggal dan bekerja di Kulim, Bagaimana saya hendak membelinya lagi. Harganya juga boleh tahan iaitu RM 68.00 satu paket bersaiz 100gm ini.

Ini juga bukan iklan anti Maggi Mee!

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

Email asal;

NATIONAL EXCUSE FOR HAIR LOSS:

Maggi Mee

NATIONAL EXCUSE FOR BEING LATE
Traffic Jam.

NATIONAL CONDOM
None.
Most Malaysians still feel embarrassed buying condoms. So they rush into a 7-11, hurriedly grab the nearest pack, any pack, pay and leave before the cashier can even blink an eye

NATIONAL FRUIT FOR INDUCING MENSTRUATION
Pineapple

NATIONAL APHRODISIAC DRINK
Stout.
Many swear by it. But after a few pints they start swearing at everything..

NATIONAL FAKE ILLNESS FOR GETTING MC (MEN
Food Poisoning.


NATIONAL FAKE ILLNESS FOR GETTING MC (WOMEN)
Menstrual Pain


NATIONAL EXCUSES GIVEN BY WOMEN WHEN REFUSING SEX
Headache, kids not asleep, maid not asleep, mother-in-law around, early appointment, period, haven't removed make-up, haven't had a shower, no water supply; going to watch 'Desperate Housewives', depressed, no mood, etc...

NATIONAL EXCUSES GIVEN BY MEN WHEN REFUSING SEX
None.
Malaysian men never refuse sex. (oh ya??)

NATIONAL CURE FOR HEADACHES
Panadol.
The 'cure for all'. If it fails we have another secret weapon; Tiger Balm.

NATIONAL CURE FOR DIZZINESS:
Minyak Angin Cap Kapak.

NATIONAL CAUSE OF DIZZINESS (FOR YUPPIES)
Happy Hours.

NATIONAL INSTANT CURE FOR DIZZINESS (FOR YUPPIES)
The sight of a police roadblock.

NATIONAL RUBBISH DUMP:
Anywhere. As long as it is not your house.

NATIONAL MOST MIS-PRONOUNCED NAME:
Carrefour.

Sometimes even pronounced as Carry 4! On second thought, why bother pronouncing stupid French brands like Peugeot, Renault or Citroen; correctly. I think it sounds better, when the local mechanics say 'Pew Jeot'. When I was in school, Milo was always 'MeeLo', now that I'm sophisticated, I say 'My Lo'. So don't be embarassed saying 'Carry 4' when the Mat Sallehs shamelessly pronounce orang utan as 'rangootan'.

NATIONAL ROADSIDE DISTRACTION:
The Bra-less Tourist.
See how heads turn and traffic slows down when a bra-less Mat Salleh backpacker goes 'bouncing' about on the streets.; haha...

I like all these facts but we are all so shy to admit!!!!!!! !!!!!!!!! !!!!!!! ;-)

No comments: