Sunday, August 30, 2015

Bunga Telur @ Telur Rebus Kenduri Kahwin



Bunga Telur @ Telur Rebus Kenduri Kahwin

Dua hari ini sudah sudah beberapa biji Telur Rebus Kenduri Kahwin yang dibawa pulang ke rumah. Itupun ada rumah kenduri kini meggantikan Telur Rebus dengan Gula-gula.

Teringat masa kecil dahulu, emak akan mengumpulkan telur-telur yang diperolehi. Biasanya keesokan atau ketulatan hari, emak akan masak menu Telur Sambal. Jadilah semata lagi lauk untuk kami sekeluarga.

Teringat masa kecil, bapa setiap kali beli bungkus Pasembur atau Mee Rebus, mesti diordernya tanpa Telur Rebus. Sekurang-kurang sudah jimat beberapa sen.

Teringat masa mid to end 80s era bujang di Jalan Bangsar, menu harian makan malam ialah Nasi Goreng. Lauk tambahan Telur Goreng Mata adalah indicator pocket! Kalau tambah Telur Mata, makna pocket masih tebal. kalau Nasi Goreng biasa faham-faham le! Walaupun Makcik Gemuk Gerai sebelah Balai Riong itu dengan senang hati kami "makan tulis dulu", indicator ini tetap diamalkan.

Riuhlah masa nak bayar bila Makcik Gemuk akan bersuara kuat - "Ina tolong kira meja depan, abang yang cermin mata tak ada telur, abang yang pakai jaket tu ada telor".

Tersipu-sipu anak dara Makcik Gemuk ini!

No comments: