Thursday, April 14, 2011

Buah Setar macam emas!



Buah Setar macam emas!


Minggu lepas dalam perjalanan balik dari KL aku singgah di R&R Bukit Gantang untuk membasah tekak. Saja aku tanya berapa sekilo harga Buah Setar di sini. Ada yang panggil Buah Remia dan ada yang panggil Buah Kundang.


RM 15.00 sekilo, kata penjual. Mahalnya! Tahun lepas harga yang paling tinggi ialah sekitar RM 12.00 - RM 14.00. Tahun ini sudah meningkat RM 15.00! Ini sudah ada kemajuannya.


Buah dari Thailand ini berbeza dengan buah tempatan. Buah seberang besar hampir saiz duit 50 sen dan berkilat kulitnya. Berbeza buah tempatan yang kecil dan kusam warna kulitnya.


Pagi tadi sengaja aku tanya penjual buah di Kamunting bersebelahan Pasar Kamunting. Terkejut sekali lagi apabila mendengarkannya RM 18.00 sekilo! Lagi mahal di R&R lebuhraya.


Teringat aku pokok Setar yang merinbum di belakang rumah Maklong Huduh aku di Tukuro. Kalau dulu (80an) baling dengan seliparpun boleh berderai buah yang masak jatuh. Tak pasti adakah ianya masih berbuah lebat lagi sekarang ini.



4 comments:

deyna_83 said...

ni ke buah setar yang dicakap oleh member kat ofis saya..Saya panggil buah kundang..Baru hari ni saya tau buah setar tu adalah buah kundang..TQ for info..

deyna_83 said...
This comment has been removed by the author.
Iziludin Bin Endut said...

Salam bang.
Ni citer baru. 16/03/2016
Gi pasar kamunting, rm20 sekilo. Tak beli sbb nak pergi penang. Takde tempat nak bawak.

Balik terengganu, singgah rnr lpt. Harga dia rm50 sekilo. Sebiji rm5-6. Buah siam. Tak beli.. Kene balik kamunting kalau nak beli.. Kat KT pun rm50 sekilo.

Buah ni nama lain buah kundang, remia, gemia. (Dari sumber lain, ada org kata dipanggil juga buah merapuh. First time dengar..)

Salmiah xain said...

Dah semai biji.. Tumbuh tinggi dah... Siapa ada info.. Penanaman nya. Up sini.. Kongsi dgn saya