Monday, March 29, 2010

Kalau Mak Mertua, memang dah lari!




Kalau Mak Mertua, memang dah lari!

Tengahari Khamis lepas, angin tiada, ribut tiada, tiba-tiba Mak Long Huduh tercegat depan rumah dengan anaknya Kak Mek. Jam baru pukul 12.00 tengahari. Orang rumah seorang aku itu belum balik dari sekolah. Dalam keadaan serba salah aku menjemput Mak Long Huduh masuk ke dalam rumah.

"Masuklah Mak Long, Kak Mek, saya seorang saja di rumah. Ella tak balik sekolah lagi."

"Mak Long nak gi bilik air jab. Tak tahan dah ni", sambil meluru ke bahagian dapur. Sementara Kak Mek masih bertenggek atas motor EX5nya.

"Nak ke mana ni Kak Mek?"

"Mak Long nak gi Tabung Haji, nak update buku."

"Man ooi Man! Mari sini sat!", terkejut aku dengan laungan Mak Long dari dapur. Kenapa pula orangtua ni.

"Bini mu kenai tak Jeruk Maman ni?", kata Mak Long Huduh sambil mengangkat Tudung Saji atas meja. Sempat lagi dia buat "spot-check"!

"Kenapa Mak Long cakap macam tu?"

"Baik mu taghuk Jeruk Maman ni. Ni Maman Pantai. Maman ni kalau makan ghatai kerongkong! Bini mu Maman pun tak kenai!", Mak Long Huduh mula besarkan volume radio-nya.

"La, Maman ni Man yang beli pagi tadi. Saja tengok molek sangat di tapak Pasar Malam tu Man beli sebungkus!"

"Mak Long ingat bini mu beli. Mu pun tak kenai Jeruk Maman ke Man? Maman Pantai ini Maman liar. Maman yang orang makan tu Maman orang tanam dengan benih."

"Maman ni orang tak makan ke Mak Long?"

"Makan juga tapi ni Maman liar! Tak pa la Mak Long nak gi Tepeng ni. Nanti lambat pula. Mu kalau nak makan Maman telepon Mak Long tapi kena balik makan rumah Mak Longlah!"

"Tak apa lah Mak Long. Mak Long tak mau makan nasi sini ke?"

"Mu ajak sungguh ke? Bini mu pun tak balik lagi! Lagipun tak kan mu nak jamu Mak Long dengan Jeruk Maman Bukit ni? Bini mu dan masak ka? Ataupun hari-hari mu anak-beranak makan kedai kot?"

Aduii.... bisanya! Nasib baik bini orang rumah seorang aku itu tak balik lagi. Nasib baik jugalah Mak Long Huduh ini bukan Mak Mertua aku orang rumah aku. Kalau Mak Mertua, memang dah lari!

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

Nasi Lemak Bungkus Daun Pisang R&R Rawang




Nasi Lemak Bungkus Daun Pisang R&R Rawang

Sememangnya aku seorang Hantu Nasi Lemak! (Hantu dipanggil seorang juga ke?). Nasi Lemak ini sememangnya kesukaan aku terutama berbungkuskan daun pisang dengan pakej standard iaitu Sambal Tumis (Sambal Bawang saja pun ok saja!), Ikan Bilis Goreng, sejuris Telur Rebus (kalau sekeping kecil Telur Goreng pun ok!) dan optional Kacang Goreng.

Teringat aku semasa kecil dan berstatus bujang dahulu. Kalau mak aku masak Nasi Lemak mesti dia bungkuskan juga dalam daun pisang walaupun sekadar untuk makan di rumah.

Aku memang boleh hidup dengan hanya memakan Nasi Lemak Bungkus. Begitu juga semasa bergelandangan di Kuala Lumpur dahulu, inilah makanan asasi aku siang malam. Tidak dapat aku bayangkan bagaimana seorang kenalan yang mengamal diet telah berjaya mengelakkan dirinya dari menjamah Nasi Lemak dan Roti Canai bermula 1 Januari 2009 hingga ke hari ini!

Semalam dalam perjalanan pulang dari Kuala Lumpur ke Taiping, aku dan orang rumah seorang aku itu singgah di R&R Rawang. Sebenarnya R&R inilah yang paling kurang kami singgah mungkin kerana jaraknya berdekatan dengan Kuala Lumpur. Oleh kerana semasa sarapan di Hotel Kualiti kami hanya menjamah sedikit makanan dan tidak mengambil makan tengahari, kami bercadang untuk mengalas-perut seala-kadar di sini sebelum merancang untuk berhenti Ipoh.

Bagaimanapun semasa dalam progam Master UKM hujung minggu tahun 2003 dan 2004 dahulu, bersama 3 rakan yang lain kerap juga singgah di sini. Antara menu yang menjadi pilihan ketika itu ialah Yong Tau Foo Sup dan Mee Kari. Yong Tau Foonya memang enak. Tetapi aku tidak begitu mengemari Mee Kari di sini sebabnya ianya mirip Gulai Ayam!

Tanpa disangka kunjungan semalam menemukan kami Nasi Lemak Bungkus Daun Pisang. Menariknya masih terasa panas lagi nasi lemak tersebut. Ketika itu jam sekitar 3.30 petang. Harganya pula hanya RM 1.00 sebungkus. Sedangkan di R&R lain harga Nasi Lemak Bungkus adalah sekitar RM 1.20 hingga RM 1.50.

Tidak cukup sebungkus seorang untuk kami. Bukan kerana isinya sikit tetapi keenakannya membuatkan kami menghabiskan 2 bungkus seorang!

Kalau anda melalui R&R Rawang, bolehlah berhenti minum petang di sini. Nasi Lemak Bungkus ini di Gerai No. 4 (Gerai Esiah Bt. Ismail) dan Yong Tau Foo Sup di Gerai No. 6.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/




Sunday, March 28, 2010

Quality Hotel & Earth Hour Campaign


Quality Hotel & Earth Hour Campaign

Klik di sini untuk cerita lanjut.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

Friday, March 26, 2010

Cincau Campur atau Cincau Bandung?


Cincau Campur atau Cincau Bandung?

Yang mana satu pilihan hati? Cincau Campur (sebenarnya Soya Campur Cincau) atau Cincau Bandung (sebenarnya Sirap Bandung Campur Cincau)?

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

Walaupun sekadar secawan teh



Walaupun sekadar secawan teh

Stesen minyak Petronas di R&R Ulu Bernam Selatan ini bukan sahaja sentiasa mengambil bahagian dalam Kempen Rehat Seketika semasa cuti perayaan tetapi kerap-kali juga mengadakan kempen minuman percumanya yang tidak mengira masa perayaan tertentu.

Saya difahamkan kebiasaannya stesen ini mengadakan kempen minuman percuma pada setiap petang Jumaat dan Ahad ketika banyak pemandu-pemandu menggunakan Lebuhraya Utara-Selatan.

Tiga empat tahun lepas stesen yang sama mengadakan kempen minum petang dengan pilihan minuman panas dan sejuk serta sebutir-dua kuih tradisional. Malah saya sendiri pernah berpeluang minum Kopi-O Panas dengan Bubur Durian bercecahkan Roti Sandwich. Bagaimanapun, petang tadi hanya tersedia teh panas untuk dijamah.

Apapun, syabas kepada pihak pengurusan stesen ini. Semoga dimurahkan rezeki dan kempen ini akan berlanjutan.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com

Thursday, March 25, 2010

Masak apa sodap ikan ini?

Sumber internet

Masak apa sodap ikan ini?

Sebelum ini (semenjak penghujung 90an) kerap aku mendapat telefon menjemput taklimat mengenai kad percutian dan dijanjikan percutian percuma jika bersedia untuk mendengar taklimat yang biasanya melebihi sejam. Malah aku bersama isteri seorang aku itu dan anak jantan seorang aku itu pernah terpengaruh untuk menghadiri taklimat yang lebih dari penjualan kad percutian.

Kemudian bersilih-ganti dengan panggilan menawarkan kad kredit berlanjutan dengan pinjaman segera lulus melalui telefon sahaja.

Terbaru (semenjak tahun lepas sehingga semalam) aku sering dihubungi pula yang hampir kesemuanya dari satu syarikat ataupun seumpamanya yang berkaitan Arowana Bukit Merah.

Rasanya sudah berbelas pemanggil dan kebanyakannya adalah perempuan cuma seorang dua sahaja yang sejantina dengan aku.

Jenuh juga aku bersopan santun dengan penuh adab memberi alasan tidak berminat. Ada yang memahaminya dan juga yang mendesak untuk terus bercakap.

Terbaru petang semalam aku menerima satu panggilan. Pemanggilnya perempuan dengan suara ceria seolah-olah telah lama mengenali aku. Pemanggil perempuan ini juga seolah-olah tidak mahu membenarkan aku memutuskan panggilan. Ada saja jawapannya apabila aku serta-merta memberi alasan tidak berminat untuk menyertai skim peliharaan ikan hiasan ini yang dijamin keuntungannya yang lumayan dan segera.

Jemu mendengarnya berceloteh manja mengoda panjang, aku menanya satu soalan maut.

"Masak apa sodap ikan ini?"

Terus terdiam perempuan sipemanggil ini dan talian terus terputus. Terasa juga di hati untuk beramah mesra dengan menghantar sms bertanyakan lagi.

"Mana sodap? Goreng saja ka atau Masak Tiga Rasa?"

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

Please, please and please!


Please, please and please!

I don't care who are you, what's your political party? Government? Opposition? Independence?

Please, please and please! Please of all the Malaysian Parliament members.

Parliment House not a ceramah platform. Our parliamentarians are more concerned about personal and unwanted issues.

Please, please and please! Please of all the Malaysian Parliament members.

Your responsibilities to bring up national issues concerning the rakyat who voted you before.

What a shame!

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

*You can go to any channels of electronic and paper medias or any places for ceramah to raise your personal dan unwanted issues but not in Parliments! Please!

Terima kasih Pee Emm




Terima kasih Pee Emm

Sebagai pengguna tegar Internet di mana di rumah aku sahaja ada 3 laptop dan 1 desktop, dengan aku sendiri, orang rumah seorang aku itu dan anak jantan seorang aku akan berebut-rebut dengan satu broadband Celcom dan satu dial-up TM Net, maka pengumuman yang dibuat oleh Pee Emm ini amatlah dihargai.

Adalah terkeluar sedikit gomelan aku mengenai pengumuman Pee Emm dengan merujuk dua punca berita yang "tak mungkin sama-sekali dimanipulasi" apa yang keluar dari mulut Pee Emm sendrii iaitu TV3 (malam semalam) dan Utusan Malaysia (dibaca semasa basuh kereta pagi tadi). Gomelan aku itu berkaitan dengan perkara 1 dan perkara 2 seperti mana tercatat dalam gambar kedua dan ketiga di atas.

Hasilnya aku mendapat "kritikan" dari orang rumah seorang aku itu dan "pertanyaan bakal pemimpin masa hadapan" dari anak jantan seorang itu.

"Abang ni kalau gomen buat program, ada saja nak komen!"

"Ayah, siapa yang ramai tinggal di Shah Alam, Subang Jaya, Taman Tun Dr. Ismail dan Bangsar ini?"

Apapun jawapan yang telah aku debatkan dengan isteri seorang aku itu?\ diperdengarkan kepada mereka berdua, aku (dan kami bertiga!) tetap berterima kasih kepada Pee Emm.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

Wednesday, March 24, 2010

F1 1 Lotus 1 Malaysia memalukan!

Klik pada gambar untuk membaca dengan jelas


F1 1 Lotus 1 Malaysia memalukan!

Ini bukan aku yang cakap tapi media arus perdana UTUSAN MALAYSIA dan KOSMO yang cakap tulis. Seperti mana pernah aku tulis sebelum, Petronas sebenarnya sudah berfikir ratusan kali sebelum membuat keputusan menaja pasukan "F1 Lotus 1 Malaysia memalukan" ini. Keputusan mereka menaja Mercedes dan Schumacher (setakat ini!) memang berbaloi.

Posting menarik berikut diceduk dari internet (diterima melalui email).

How Lotus F1 can win the Malaysian Grand Prix

MARCH 23 — As season openers go, Bahrain GP turned out to be the biggest yawn in recent F1 memory.[1]

A snoozefest in the baking hot Arabian desert, it was so spectacularly boring that even the camels performed synchronised spitting in protest.

On my part, I managed to grow a beard, knit a sweater and negotiated a cease-fire in the Middle East while watching the race.[2]

F1 is in danger becoming mind-numbingly pedestrian affair this season, rather than the pinnacle of motorsports that it is.

But that is for Bernie Ecclestone to figure out with a little help from his friends. My focus and main concern is the pace — or rather, the lack of it — of our very own Malaysian team, Lotus F1 Racing.

The team qualified five seconds off the pace and the race wasn’t much better, although the team insisted that they were happy to have reached their target as Kovalainen and Trulli finished the race in 15th and 17th positions respectively.[3]

Not exactly something to write home about but rather bizzarely, it was enough to prompt a celebration, and the team popped the bubbly in Sakhir.

I hate to spoil all the warm and fuzzy feeling but before we go all cigar-and-confetti, it should be noted that this is F1 and completing a race is the minimum expected from competing teams.

As Lord Browne of Madingley [4] famously observed,[5] there is a huge difference between blind optimism and denial, and positive PR spin cannot obscure the yawning chasm between Lotus and the front-runners.[6]

I admit that I am not particularly enamoured or impressed by the Lotus F1 venture. Having said that, I’d like to think that I am as patriotic as the next person, so I suppose I should help by coming up with some ideas which can help Lotus F1 team to boost its chances.

I have come up with a cunning plan to improve Lotus F1 performance and spare everyone from further embarrassment.

In fact, the strategies that I am going to outline below will allow the new incarnation of Team Lotus — which is a private venture and not using taxpayers’ money — will score its maiden victory at Sepang Circuit on April 4th, 2010.

This should give Lotus F1 — which is a private venture and not using taxpayers’ money — some semblance of respectability and silence the critics.

My humble suggestions are as follows:

Road blocks

Setting up road blocks is a skill that our authorities have perfected on Malaysian roads not only during festive seasons and musim-musim perayaan (Ops Sikap et al), but also during normal peak hours. If we can put this obstacle in place at Sepang Circuit, then it will be a more effective way to slow down the cars than, say, building more chicanes. This will allow Lotus Racing to catch up and — dare I say it — overtake the rest of the grid. First win of the season, here we come, baby!

Pot holes

Mr Ecclestone did mention last season that our Sepang facility looked a bit tired and shabby. Although we have the budget to spruce up the track,[7] don’t spend the money just yet and don’t fix the potholes.[8] Once the race starts, bring out our JKR guys and this should trigger a Safety Car [9] situation. Behind the pace car, everyone will travel at more or less the same pace, so we won’t be 5-6 seconds off the pace anymore. Problem solved.

Tolls

We can install temporary toll booths at the entry and exit of the pit lane. Teams will be asked to pay cash and you can imagine the stunning spectacle of Fernando Alonso fumbling over foreign coins to pay the right amount of toll charges, and cars queuing for their turn. For Lotus, of course we will equip the car with a state-of-the-art technology called “Smart TAG.” I know it doesn’t always work [10] but it is certainly faster. This should allow Lotus to gain a few precious seconds against its rivals.

The benefit of this intervention is limited because of the no- refuelling rule and most teams will probably make only one pit stop to change their tyres during the whole race. Therefore, we should consider introducing mandatory toll charges every 10 or 15 laps.

Strategic placements of sign boards

If you are driving at Sepang Circuit, you will see two types of signboards along the 5.543km track viz. (a) the advertisement by sponsors, and (b) the 200-100-50 signages which indicate the distance to the next turn and, by extension, your braking point.[11] I would suggest that we replace these signboards with the confusing ones we normally have on our roads in Klang Valley. For instance, we know that if we were to follow a signboard that says ‘Damansara’, we either promptly end up in Hulu Langat or arrive in Damansara three days later.

We should install something similar at Sepang Circuit to confuse the drivers and they will probably end up in Dengkil or Senawang instead of finishing the race. Alternatively, we can also replace the advertising boards with photos of grinning politicians wishing the rakyat Selamat Hari Raya/Gong Xi Fa Cai/Happy Deepavali.

Teams to use different fuels

We should insist on using RON97 for Lotus F1 and RON95 for the rest of the grid. If we believe half of the things that the self-proclaimed motorheads in Malaysia are saying about how RON97’s extra oomph and vroom, then Lotus F1 has a good chance of outpacing its rivals.

And just to spite everyone, RON97 will be available to Lotus F1 at the current subsidised rate of RM 2.05 while the subsidy elements in RON95 pricing will be removed completely. Now, THAT will hurt them financially.

Compulsory road tax for F1 cars

The teams must now apply for a special road tax, and we must make them believe that it’s easy to apply for one. All they have to do is go online, click a few icons, and Nor Fazura will miraculously appear infront of them, bearing the proper documentations. In reality, we will of course frustrate them by making them work through the bureaucracy juggernaught.

Imagine having team representatives ambil nombor and queueing, while the officers in charge disappear for their 3rd mid-morning teh tarik and return hours later to inform everyone that ‘fail hilang’. One more distraction for the teams [12] and I can already imagine Luca di Montezemolo [13] fuming over this matter.

Change the food in the paddock

Say goodbye to pasta and all the healthy options, and say hello to nasi lemak, nasi kandar, mee goreng mamak, chee chong fun and ewe char koay. And of course, the invigorating and all-pervasive teh tarik. It will upset the diet of their drivers and they will not be able to perform at their optimum level.

Expect some comic moments as the likes of Vettel, Alonso and Hamilton dashing for the toilets just before the race, no thanks to nasi kerabu with budu. That would make for excellent TV – a perfect antidote the somewhat boring race we’ve seen so far.[14] Trulli and Kovalainen on the other hand will have no such problem because they are Lotus drivers and Lotus is a Malaysian team (not British, mind). They both would have been properly conditioned by now and can withstand the rigours of nasi kandar ayam madu kuah campur and a helping (or two) of teh tarik.

Teams to travel on Air Asia

This is part of our two-pronged strategy (see also ‘Hotels’ below) to make it difficult for all teams right from the start. Seduce them with cheap Air Asia fares, which means (a) everyone can fly (b) everyone has to cope with the usual delays, and (b) everyone has to use the LCCT, which has rubbish facilities, really. The teams should also be asked to get their own taxis from LCCT to their hotels (good luck with that). A frustrating time is guaranteed for all.

Hotels

To compound their misery, put the teams in hotels that are far from the circuit. Traditionally, teams stay at KLIA Pan Pacific and Putrajaya Marriott which are a short drive to Sepang Circuit. The trick is to put all the teams (except Lotus F1, which can remain in either hotel mentioned earlier) in hotels closer to KL so that the traffic jam will absolutely kill them. There are plenty of 5-star hotels right smack in the middle of KL, and there’s no shortage of rumah tumpangan. But of course, the best option is Tune Hotel (ahem), which is on Jalan TAR, where the traffic can be a bit of a nightmare. There’s an LRT station nearby, but you know how LRT works in this country. Again, the key is to frustrate the teams.

Use outriders

If all of the above measures fail to curtail the speed of the rivals relative to Lotus’ own tortoise-sque pace, then we have one more ace up our sleeves: use of outriders, courtesy of Polis DiRaja Malaysia. Instead of wasting their time weaving in and out of heavy traffic in KL to make sure VIPs/VIPs-wannabe can breeze through in their non-JPJ-approved tinted Mercedes, they will be better utilised to provide police escort to Lotus F1 team. All other cars on the grid will be forced to slow down and give way, so Lotus cars can gently move themselves up towards the sharper end of the grid, all the way to the chequered flag.

Now, you will have noticed that most of the above measures will require some fairly minor tweaking of existing regulations, and possibly renegotiations of commercial rights owner, Lord Bernie.

You may argue that there’s no way on earth that the FIA is going to allow this to happen, but here comes the clever bit. We can — in fact, will — use our very own secret weapon within FIA: Datuk Seri Jean Todt, the current FIA President.

We can get him to allow special dispensation and bend the rules a bit only for the Malaysian Grand Prix. I mean, if he cannot help us with this, then what for we gave him Datukship? He thinks can simply get, issit? How can. We already scratched his back, so now is time for him to scratch our bottoms.

To sweeten the deal, maybe we can offer him to buy one of the islands off Terengganu waters at a heavily discounted price.[15] Alternatively, the price of land and houses in Selangor is pretty good too.

According to an ex-government servant who shall remain nameless, you can actually purchase a 50,000 sq ft house/mansion/estate for as little as RM3.5 million, which is probably how much Jean Todt makes in 20 minutes for looking all serious in the F1 paddock and occasionally rubbing his belly. An amazing deal and a win-win situation, I’d say.

As for Bernie Ecclestone, we just have to work things out with the F1 chief and negotiate some kind of commercial deals to get him to support the regulation change. Presumably, everything has a price, and Tony Fernandes is a businessman extraordinaire and an excellent deal-maker.

As things stand, we have one week before the race in Melbourne and two weeks before the F1 circus comes to town. We should start putting the measures I just suggested in place. We don’t have a lot of time but everything can be achieved if we do our work with unwavering patriotism.

If the suggested strategy actually works, I am confident that Lotus F1 Fan Club membership will swell beyond its current tally of three shareholders, an electrician, a slightly deaf Gal├ípagos giant tortoise (Geochelone nigra)[16] and a Nepalese goat (Nepalianus Capra hircus).[17] But if it doesn’t work, we can remain optimistic and grin like a bunch of idiots, and our prospects will be immeasurably enhanced.[18]

If Lotus F1 actually wins a race, there will be another interesting thing to observe. The Italian/Finland national anthem will be played first [19] followed by the constructor’s national anthem. Now, considering that Lotus is a Malaysian entry, the national anthem that will be played is ‘Negaraku’ and not ‘God Save The Queen’.[20]

I am sure Malaysians will be proud and swell with pride, but I wonder how the British public will react. After all, Lotus F1 is really part of British racing heritage and they are mighty proud of it. And we already promised to protect the legacy left behind by the legendary Colin Chapman.

But that’s a different discussion for another day in a different column.

In the meantime, all together now: Malaysia Boleh!

Notes

[1] It really was worse than watching paint dry.

[2] OK, I’m exaggerating, but it was excruciatingly bland.

[3] You can argue that they didn’t actually finish the race because by the time Spanish Matador, Fandango Alonso took the chequered flag, Kovalainen was two laps down. Trulli was three laps down and later stopped because of hydraulics problem. Technically, they were classified 15th and 17th.

[4] John Browne, former Group CEO of British Petroleum.

[5] Actually he did not. I just made this up.

[6] The team is fairly confident that things will improve when their new aerodynamics package is ready for Barcelona. But traditionally, everyone will have aero updates by the European season get under way. Lotus will have to hope they will take greater strides relative to other teams’ progress.

[7] Assuming we have some money allocated and it’s not being channelled to other pursuits.

[8] If there is none, I would suggest that we make some.

[9] It goes without saying that the Safety car will be a Proton instead of Mercedes. This is not a problem because Proton is an international car manufacturer just like Mercedes. The only difference is that the Marshals will be spending a bit more time struggling with the power window, which doesn’t always work.

[10] I said it’s hi-tech but I didn’t say anything about it being hi-fidelity.

[11] Typically installed after a long straight.

[12] Except for Lotus, whose paperwork will be sorted by a runner.

[13] Ferrari President.

[14] In Bahrain, it was sand, more sand and still more sand. How exciting can sand be?

[15] I’m assuming this can be legally done in Malaysia.

[16] The largest living tortoise, native to seven islands of the Gal├ípagos archipelago, which can weigh over 300 kilograms and measure 1.2 meters long. They have an estimated life expectancy of around 100–150 years, but populations have fallen dramatically due to hunting and the introduction of predators and grazers by humans since the 17th century. (Seriously, you’ve got to love the internet).

[17] Obviously I made this one up.

[18] Or we can all wear a uniform and get ready for transatlantic flight duties.

[19] Depending on either Jarno or Heikki who clinches P1.

[20] A really rocking song, right up the with United States of America’s ‘Star-Spangled Banner’, Italy’s ‘Il Canto degli Italiani’ (The Chant of the Italians), and France’s ‘La Marseillaise’ (The Song of Marseille).

Tuesday, March 23, 2010

Sup Yong Tau Fu



Sup Yong Tau Fu

Biasanya Yong Tau Fu dimakan dengan Sos Cili, Sos Kicap dan Sos Kacang. Pelbagai bahan Yong Tau Fu yang dipilih akan dipotong kecil-kecil dan digaulkan dengan pelbagai pilihan sos ini.

Sebenarnya terdapat banyak tempat juga Yong Tau Fu ini disediakan dengan Kuah Sup. Pelbagai bahan Yong Tau Fu yang dipilih akan dipotong kecil-kecil tetapi tidak akan digaulkan bersama pilihan sos. Sebaliknya bahan-bahan ini dihidang dalam kuah sup. Pelanggan boleh menikmatinya dengan mencelup pilihan pelbagai bahan Yong tau Fu ini ke dalam piring yang berisi sos pilihan.

Rasanya lebih lazat menikmati Yong Tau Fu sebegini. Bagaimanapun lain orang lain citarasanya.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

Mamak 1 Dunia




Mamak 1 Dunia

Biasanya kalau ke Restoran Mamak 24 Jam ini terutama di Pelita Taiping Sentral, aku cuma order Roti Canai sambil menemani anak jantan seorang aku itu dengan Nasi Kuah Campur dan Ayam Madunya serta orang rumah seorang aku itu dengan Maggi Gorengnya.

Kalau nak lebihpun di Shubaidah depan Kompleks Sempilai, Prai itu aku akan order Capati, Tosai dan Vade dicicah Gulai Kambing, Sadirn dan Dalca. Kalau di KL pula, orang rumah seorang aku itu akan order Susu Lembu Panas.

Bulan lepas semasa servis kereta di Proton Edar Juru Auto City, aku terasa nak makan Nasi Lemak di Pelita di situ. OK juga dengan harga RM 1.50 sepinggan bersertakan sebelah Telur Rebus.

Sudah jadi 1 Malaysia Mamak sekarang ini. Rupa-rupanya bukan sahaja Nasi Lemak, kebanyakan Restoran Mamak sekarang ini sudah menyediakan menu Tom Yam! Ini sudah 1 Asia. Terbaru banyak Restoran Mamak sudah ada menu Western! Ini sudah 1 Dunia!

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

Pakej Lengkap Mee Kari







Pakej Lengkap Mee Kari

Kalau pakej Nasi Lemak yang lengkap mesti ada Sambal Ikan Bilis (Sambal Bawang pun ok), Ikan Bilis Goreng, Telur Rebus, Timun dan Kacang Goreng.

Kalau pakej Laksa yang lengkap mesti ada Timun, Bawang, Salad dan Otak Udang. Ada juga dengan Telur Rebus. Menu orang rumah seorang aku itu mesti ada Sambal Tumis Tauhu. Ada franchais laksa itu dengan pelbagai lauk macam Laksa Sarawak pula.

Tiba-tiba aku teringinkan pakej lengkap Mee Kari. Kuahnya mesti merah kari. Bukannya kuning atau kelabu. Santannya mesti terasa. Isi santan tak kira sagat atau mesin tapi mesti berambu-berurat di dalam kuah. Kuahnya mesti dimasak sekali dengan pelbagai Fishball, Fishcat Fishcake dan Fucuk. Boleh juga ditambah dengan pelbagai "pemanis" seperti Udang dan Ketam. Sambalnya mesti Sambal Tumis Kerang yang pekat.

Selain dari dimasak bersama kuah, tersedia juga Fishball, Fishcake, Fucuk, Cabai Berisi macam Salok Kelantan, Terung, Tauhu Goreng, Telur Rebus dan lain-lain untuk dipilih.

Bawang Gorengnya pula mesti besar dan ranggup. Cabai Jeruknya mesti manis dan juga ranggup.

Biar mee-nya sikit tapi isi-isi yang lain menimbun di atas.

Mee Kari Tasek dekat jejantas tepi sekolah di Tasek Ipoh itu ada juga ciri-ciri sebegini tapi tak ada Sambal Tumis Kerang.

Mee Kari Yik Mun ada pelbagai Fishball, Fishcake, Tauhu dan Terung tapi kuahnya bukan warna merah.

Mee Kari R&R Tapah pula ada ayam dan kuahnya macam Kari Ayam. Sama macam Mee Kari Gulam di Changlung.

Mee Kari Pasar Malam Napoh kuahnya merah tapi ramuan pelbagainya tiada. Begitu juga Mee Kari Lan Pasar Malam Kamunting walaupun ada Sambal Tumis Kerang.

Rasa-rasanya Mee Kari orang rumah seorang aku itu sahaja yang ada semua pakej yang dicita-rasa ini. Rahsia utamanya terletak kepada serbuk kari kuah Mee Kari. Bukan payah giling atau di-blender. Pergi beli saja dekat India Penjual Serbuk Kari tepi Market Sayur Taiping. Jangan lupa beritahu kepada India Penjual ini - mau Serbuk Kari Mee Kari kurang pedas. Kalau tak cakap macam itu, boleh berasap punggung lepas malan!

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

Songkok Hitam vs Songkok Putih






Songkok Hitam vs Songkok Putih

Pagi tadi sebaik sahaja sampai kawasan pejabat, aku ke Medan Penjaja atau lebih dikenali dengan Hijau Kuning oleh pelajar. Ada juga pelajar yang mengelarnya 'Lego' sebab rekabentuknya macam kiub Lego!

Semasa beratur hendak membayar makanan yang diambil, aku terasa bahu ditepuk. Aku menoleh dan terlihat 'Cina Satu Company' geng se-company aku ini tersengih panjang.

"Lu ah! Bila sudah take over Aji punya tempat lagi susah mau jumpa!"

Bila terdengar perkataan Aji itu, aku tersenyum mengingatkan cerita "Aji Talak Potong Saka". Itulah paling akhir aku berjumpa dengannya.

"Lu sekalang sibuk main golf ka?"

"Mana ada maa..., batang golf pun aku talak pernah pegang!", seperti biasa lidah akupun sudah tergeliat.

"Itu hari Prophet punya parade pasai lu tak ada?". Tiba-tiba aku teringat cerita geng se-company ini cari Songkok Hitam dua tahun lepas.

Dia tersengih lagi sambil duduk di kerusi di hadapan gerai Nasi Lemak Ayam Goreng 1 Malaysia itu.

"Ini tahun tak ada order suruh masuk parade! Gua ingat pasai takut Non Muslim sebut Alah! Tapi ada olang beritahu gua, itu Petlonas punya Kolej memang sebab ada Non Muslim ikut parade sekali. Itu olang cakap lu juga jadi Judge!"

"Kalau Non Muslim ikut parade kena sebut Allah juga ka?", saja aku buat-buat tanya.

"Itu gua tak tahu tapi gua mau celita sama lu, gua punya apak, gua punya amak dan gua punya latuk dari dulu selalu sebut Alah, Alah juga. Dia olang cakap sama gua itu Alah Melayu punya tuhan. Itu Tok Pekong gua punya tuhan. Sebut saja maa... apasai talak boleh?".

Aku tersenyum sinis sambil menyuap Nasi Lemak Ayam Goreng 1 Malaysia. Cina satu company geng se-company aku membebel lagi. Sekali-sekala terdengar ayat-ayat "One Malaysia" dari mulutnya. Aku saja-saja buat tak dengar!

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

Gambar di atas tak ada kena-mengena dengan posting ini. Saja nak tunjuk Songkok Hitam tempah khas untuk kepala aku bersaiz 23 3/4" dan Kopiah Putih 'Transformer' (kata anak jantan aku seorang itu) saiz 23 1/2" untuk aku dan 22 1/2" untuk anak jantan aku seorang itu. Memang satu sekepala aku anak-beranak.

RM 1.00 satu keping atau RM 1.00 seratus keping?



RM 1.00 satu keping atau RM 1.00 seratus keping?

Itulah harga pembalut luka jenis Du Bang Made in China ini di dua buah lokasi berbeza.

RM 1.00 satu keping harganya di sebuah kedai pelbagai barangan di Tingkat Bawah Airport Miri. Manakala 20 sen sekeping harganya di sebuah kedai di Tingkat Atas di dalam ruangan berlepas.

(Aku beli sekeping sahaja di kedai Tingkat Bawah dan membelinya lagi sebanyak 5 keping di kedai Tingkat Atas.)

Patutlah aku rasa pernah nampak pembalut luka ini di tempat lain. Rupa-rupanya kunjungan aku di Lorong Kulit Rope Walk semalam menemui aku kepada dua penjaja yang menjual pembalut luka jenis Du Bang Made in China ini bersama lambakan barangan lain dari China.

Seorang penjualnya RM 2.00 sekotak yang berisi 100 keping. Manakala seorang lagi menjual hanya RM 1.00 untuk sekotak yang juga berisi 100 keping. Menariknya lagi kotak-kotak yang dijual dengan harga RM 1.00 itu untuk masih dalam keadaan elok berbungkus plastik!

Agak-agak boleh jual borong tak kepada pekedai di Airport Miri yang menjual RM 1.00 sekeping itu?

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

Monday, March 22, 2010

Bersempenaan Cuti Sekolah


Bersempenaan Cuti Sekolah

Seperti biasa Jumaat lepas dan Isnin semalam aku berterbangan dengan MAS. Petang Jumaat dari Penang ke KLIA dan malamnya dari KLIA ke Miri. Subuh semalam dari Miri ke KLIA dan tengaharinya pula dari KLIA ke Penang.

Seperti biasa, semasa penerbangan dari Penang ke KLIA, penumpangnya dijamu secawan Jus Oren dengan pilihan lain Jus Jambu Batu (warna pink!) dan sebungkus kecil Kacang Masin. Manakala dari KLIA ke Miri penumpangnya dijamu Makan Malam dengan pilihan Nasi Tomato dengan Ayam Masak Kari atau Nasi Puteh dengan Rendang Daging. Seperti biasa, aku memilih Nasi Tomato. Minumannya pula masih jus dengan tambahan Kopi atau Teh.

Perjalanan balik pula seawal 6.30 pagi dari Miri kami dihidangkan sarapan dengan menu pilihan Nasi Lemak Sambal Udang atau Mee Goreng Berdaging. Seperti biasa, aku memilih Nasi Lemak.

Tidak seperti biasa selepas makan malam dalam penerbangan ke Miri, aku malah penumpang lain yang biasa berterbangan dengan MAS dikejutkan dengan dijamu pula dengan Ais Krim Haagen Dazs dan Cadbury Zip Nutty Crunch.

Biasanya tambahan cookies ini hanya di musim-musim perayaan. Kalau Deepavali merasalah juga Ladu Kuih Keras Berserbuk Tepung itu. Kalau Gong Xi Fatt Chai berselang maneka Kuih Kapit, Kuih Bakar dan Buah Limau. Masa Krismas merasalah sepotong kek. Masa Raya Puasa dan Raya Haji aku tak tahu sebab tak pernah lagi berterbangan semasa dua perayaan itu.

Aku sahaja gatal mulut tanya cabin crew yang manis mulut itu.

"This is our School Holiday Campaign. In future if you have plan to travel during School Holiday - remember to travel with us!"

Terasa gatal mulut nak tanya lagi - travel dengan MAS atau travel dengan awak? Tapi biasalah akukan jejaka pemalu, pertanyaan itu cuma di dalam hati kecil ini!

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

Ferrero Rocher (peket 3 biji itu) memang menu standard dalam pakej Makan Malam. Biasanya itulah buah tangan untuk anak jantan seorang aku itu dan juga isteri seorang aku itu setiap kali naik MAS berseorangan.

Friday, March 19, 2010

Cukuplah sekadar Kempen Tutup Lampu


Cukuplah sekadar Kempen Tutup Lampu

Tak payahlah selepas ini ada lagi yang panggil Abang Singh (TV3 Aduan Rakyat 17 Mac 2010) ini nak luahkan hajat kalau boleh nak korek semula kubur anak beranak yang sudah tinggal rangka dalam tanah kubur yang tidak terurus di Sungai Tua berkedudukan di jalan utama ke Ulu Yam itu - nak dipindahkan rangka yang ada itu ke kubur yang lebih terurus persekitarannya.

Tak mengaji ke puak-puak ini? Lupakan mereka terhadap Fardhu Kifayah? Kalau Majlis Perbandaran Selayang tak buat, di manakah JAIS - Jabatan Agama Islam Selangor? Kalau JAIS tak buat, di manakah ahli kariah masjid berdekatan? Kalau ahli kariah tak buat, di manakah sanak saudara atau adik-beradik semati yang jasadnya terkandung di dalam tanah itu?

Adakah Fardhu Kifayah itu dibuat seorang, yang lain tak payah buat?

Bagi orang yang mengaji tak seberapa macam aku ini, kalau susah sangat nak redah semak samun masa nak melawat tanah kubur itu - tak payah pergi! Sedekah saja Fatehah ataupun kalau masa terluang baca saja Yasin di rumah! Kaki seluar tak hinggap kemuncup! Hujung baju kurung tak randuk tanah! Tak payah heret anak bini macam nak pergi pasar malam!

Sudah-sudahlah! Janganlah panggil Abang Singh lagi kalau berkaitan dengan Fardhu Kifayah ini. Agaknya kalau selepas ini makmum tak cukup 40 orang nak dirikan Solat Jumaatpun ada yang mengadu kat Abang Singh ini?

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

Earth Hour Malaysia

Wednesday, March 17, 2010

Sany Char Koay Teow Penang





Sany Char Koay Teow Penang

Seingat-ingat aku, Sany Char Koay Teow di Penang ini sudah ujud sekitar penghujung 90an. Mungkin lebih awal dari itu. Tapi tak pernah aku mencubanya. Lebih-lebih lagi sebelum ini aku menganggap Char Koay Teow ini tidak dimasak sepenuhnya!

Biras aku yang kerja Proton itu mesti perkena Sany Char Koay Teow ini kalau berada di Penang. Khabarnya ada beberapa cawangan lagi seperti di Tokong Ular, Gurney dan beberapa tempat lain.

Dua minggu lepas aku turun dari kapal terbang di Penang jam 10 malam. Tiba-tiba perut terasa keroncong. Sewaktu melewati Tokong Ular, aku terpandang Warung Sany Char Koay Teow ini seolah-olah mengamit kedatangan aku.

Aku berhenti untuk mencubanya. Pendapat aku? Kira OK le terutama warung ini semata-mata menjual Char Koay Teow tanpa menu-menu lain. Pelanggannya padat dengan jumlah kerusi meja yang banyak!

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

Sunday, March 14, 2010

Sup Urat Keting








Peta diubahsuai dari sumber internet


Sup Urat Keting

Setelah posting Sate Urat di Miri dan Sup Urat di Chow Kit, ada yang menghubungi saya mengesyorkan mencuba Sup Urat Keting di Seksyen 7, Bandar Baru Bangi. Sebenarnya sebelum inipun saya sudah terbaca tulisan mengenai restoran di akhbar Kosmo.

Sebenarnya Sup Urat Keting bukan makanan baru kepada saya. Setiap kali kalau saya menyambut Hari Raya Aidil Adha di rumah keluarga sebelah ayah saya di Kelantan, inilah makanan wajib ada.

Kebetulan semester ini kelas di Niosh penuh disebabkan dua kelas diadakan serentak, hendak tak hendak saya terpaksa mencari bilik kelas di luar. Akhirnya pemilik sebuah pusat tuisyen yang tiada kelas pada hujung minggu bersetuju dijadikan pusat pembelajaran untuk program yang saya kendalikan.

Kebetulan pusat tuisyen itu di Seksyen 7, Bandar Baru Bangi yang selorong dengan Restoran Urat Keting ini.

Tengahari semalam saya berkunjung ke restoran ini. Saya lebih tertarik dengan menu Ikan Kembung Percik dan Ayam Percik tetapi kerana hajat awal untuk mencuba Sup Urat Keting, saya simpan dahulu menu Ikan dan Ayam Percik itu di lain hari (ada banyak masa lagi!). Menu lain tengaharinya juga agak hebat.

Bagaimanapun (mengikut selera saya), Sup Urat Keting ini biasa-biasa saja! Pastinya sup di sini ala Kelantan (atau ala Siam?). Cuma Urat Ketingnya “terlalu lembut” walaupun ianya dari Daging Beku Import. Tidak seperti Urat Keting di Chow Kit yang lebih keras. Saya menikmatinya hanya dengan Nasi Puteh tanpa menu tambahan lain agar kenikmatan dirasa sepenuhnya.

Pagi ini pula sebenarnya saya berhajat untuk bersarapan Nasi Daging dengan Gulai Ikan Tongkol Timun Bendang serta Daging Bakar di Pasar Seksyen 1, Bandar Baru Bangi. Sementelah kunjungan saya bulan lepas ke gerai ini telah kehabisan Daging Bakar. Mungkin sudah lewat, saya terus ke kelas di Sekyen 7 ini. Masa yang masih terluang sebelum kelas bermula saya singgah makan Nasi Dagang di Restoran Urat Keting ini.

Sarapan pelbagai menu nasi di restoran ini dihidangkan dengan pelbagai menu lauk pilihan tetapi tiada Daging Bakar (menu hari ini!) dan Gulai Ikan Tongkolnya tiada Timun Bendang! Bagaimanapun ada "Serbuk Kelapanya" menyedapkan Nasi Dagangnya!

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

Rencana asal.

Berpeluh hirup sup
Kosmo 1 Mac 2009







Sebelum ini, Sabul Ismail, 38, merupakan seorang penjual jam tangan di Jalan Chow Kit, Kuala Lumpur.

Namun kini dia merupakan seorang usahawan berjaya dengan memiliki Restoran Sup Ketin UK bertempat di Seksyen 7, Bandar Baru Bangi, Selangor.

Restoran anak kelahiran Terengganu itu menyediakan pelbagai jenis masakan kampung, moden dan juga Barat. Satenya juga tidak kurang sedapnya.

Tidak hairanlah jika ia menerima lebih 500 orang pelanggan setiap hari.

Dijana oleh 20 orang pekerja serta 30 buah meja makan, restoran itu dibuka dari pukul 8 pagi hingga 1 pagi setiap hari. Suasana di restoran itu sahaja sudah cukup membuatkan pelanggan teruja.

Seakan-akan sebuah kopitiam yang diselangi potret gambar menarik di dinding, hidangan masakannya dibuat secara terbuka.

Mengapa namanya Restoran Sup Urat Ketin?

“Sebenarnya buntu saya memikirkan nama restoran ini. Tiga hari saya tidur lewat kerana ingin mencipta kelainan untuk menarik pelanggan.

“Setelah puas berfikir akhirnya datang ilham. Saya rasa sup keting (‘ketin’ dalam dialek Kelantan) merupakan nama terbaik. Anda pelik mendengar namanya, bukan? Sebenarnya yang pelik itulah yang menjadikan orang tertarik,” katanya ketawa.

Sup keting merupakan salah satu menu makanan popular yang terdapat di restoran milik Sabul.

Keting ialah urat kaki lembu berwarna putih dan disaluti lemak. Ia perlu direbus untuk mengasingkan lemaknya. Menu ini amat popular di negeri Kelantan terutama pada Hari Raya Haji.

Malah keting juga boleh dimasak gulai lemak, kerabu dan goreng.

“Saiz keting yang sesuai untuk dibuat sup ialah tiga sentimeter panjang dan satu sentimeter tebal.

“Stok diambil daripada pembekal yang mengimportnya dari New Zealand dan Australia. Sebanyak 30 kilogram urat keting boleh dimasak di dalam sebuah periuk besar,” katanya.

Menurut Sabul, dalam sehari beliau dapat menjual lebih 100 mangkuk sup keting yang berharga RM6 setiap satu.

Antara pelanggan yang selalu datang untuk menikmati sup keting Sabul ialah pakar motivasi Datuk Dr. Mohd. Fadzilah Kamsah dan Kid (Hamzah Mohd. Taib), bekas anggota kumpulan Search.

“Mereka datang sekurang-kurangnya seminggu sekali. Tetapi saya tidak pula bertanya pada Dr. Fadzilah mengenai rahsia makan sup khususnya bagi orang lelaki,” katanya sambil ketawa.

Sabul juga berkongsi rahsia menyediakan sup keting yang lazat.

“Ramuan untuk membuat sup keting sama seperti membuat sup tulang, sup ekor dan sup gearbox.

“Rempah ratusnya termasuk jintan, kayu manis, bunga lawang, bawang putih, bawang besar, halia dan kayu manis. Semuanya perlu diadun dan direbus bersama selama empat jam.

“Jangan pelik kerana untuk membuatnya perlu ada dua rebusan berbeza, satu rebusan tulang lembu dan satu lagi urat keting bagi membuang lemaknya.

“Apabila telah cukup tempoh rebusan, kedua-dua air rebusan tadi digabungkan sebelum ditambah gula dan garam. Sup ini juga digemari ramai orang Cina,” katanya.

Shahdan Yusof, 29, seorang kontraktor, berpendapat sup keting dapat memberikan beliau tenaga tambahan.

“Saya kerap berpanas di tapak projek, jadi sup keting dapat memberikan saya ‘kuasa’ tambahan. Kebiasaannya saya makan sup ini tiga kali seminggu di sini,” ujarnya.

Dengan peluh mengalir di dahi ketika dia menghirup sup dan mengunyah urat keting. Syahil Siadan, 28, ada pendapat sendiri mengenai sup itu.

“Saya berasal dari Kota Bahru, Kelantan. Kebiasaannya sup keting hanya menjadi menu utama ketika Hari Raya Haji. Kini ia dapat dinikmati setiap hari.

“Saya tidak perlu lagi pulang ke Kelantan kerana di Selangor pun ada sup keting,” katanya berjenaka.