Jual Laksa Bermotorpun Ada Advertising & Promotion
Aku tidak pernah secara langsung bekerja di jabatan Advertising
& Promotion (A&P) tapi kebanyakannya sentiasa terlibat dengan jabatan
A&P ini terutama dalam mengendalikan motorsports.
Seorang pengamal A&P pernah memberitahu aku, budget
untuk organisasi besar khusus kepada A&P ini boleh menjangkau sehingga 60%!
Bayangkan dalam RM1.00 yang dibelanjakan organisasi untuk bahan mentah, sumber
manusia (gaji, upah, dll) , utiliti, services dan sebagainya hanyalah 40 sen dan selebihnya
60 sen dibelanjakan (“dibuang”) untuk
A&P. Tidak hairanlah syarikat minyak (sebelum ini syarikat rokok) sanggup
berbelanja besar utuk menaja acara seperti F1, bola dan sebagainya.
Penjual Laksa Bermotor di hadapan Warung Cendol Bismillah,
Taiping ini umpamanya semalam mengedarkan mini kalender “kuda” kepada
pelanggannya. Beliau mengedarkan kepada semua pelanggan yang membeli laksa semalam
tidak kira sama ada pelanggan tetap atau pertama kali mencuba laksanya.
Apa yang pasti tidak rugi jika elemen A&P dijadikan
amalan dalam perniagaan.
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/
No comments:
Post a Comment