Thursday, October 02, 2014

Koleksi Buku Sehingga Hari Ini




Koleksi Buku Sehingga Hari Ini

Alhamdulillah, novel Hamka, Di Dalam Lembah Kehidupan telah berjaya kembali dalam koleksi aku selasa lepas. Aku membelinya melalui FB (Ahmad Ahnaf) dalam FB Group Kolektor Buku2 Semalaysia.

Novel ini merupakan novel pertama yang aku baca ketika darjah 1 (1970). Novel ini milik bapak yang dibelinya semasa bertugas sebagai askar di sarawak penghujung tahun 60an. Novel ini inspirasi pertama aku menceburi bidang amal. Masih tergiang-giang ucapan pengarangnya seolah-olah aku aku sentiasa membaca walaupun baru selasa lepas aku membacanya semula.

Banyak koleksi bapak yang entah ke mana perginya sekarang ini. Adik bapa (arwah) lagi banyak koleksinya termasuk Anak Mat Lela Gila (Pak Sako, 1966) tapi entah ke mana buku itu sekarang.

Novel Merpati Puteh Terbang Lagi (Khadijah Hashim) juga mengalakkan aku dalam aktiviti amal Cuma tidaklah sampai berhasrat menceburi bidang politik.

Buku If Tomorrow Comes (Sidney Sheldon) dibeli selepas aku menonton filem adaptasi dari novel ini. Membaca novel ini seolah-olah menontonya di dalam kertas. Begitu terperinci adaptasinya.

Harap-harap koleksi ini masih kekal. Kepada yang meminjamnya diminta mengembalikan dalam keadaan seperti semasa dipinjam.

Tidak ruginya melabur untuk membuat rak kayu ini. Masih ada banyak lagi buku-buku di atas lonteng rumah dalam rak besi  C Channel.


http://orangkeciloprangbesar.blogpost.com






















No comments: