It is a journey not a destination
“It is a journey not a destination”, ianya perjalanan dan
bukannya destinasi.
Hari ini perjalanan dua beranak bagaikan berguru dengan
alam, cabaran adalah tugasan (ujian) dan kepuasan adalah keputusan
peperiksaannya.
Seawal pagi kami sudah menyedari tayar depan kekurangan
angin. Dua, tiga kedai motosikal di Kamunting dijenguk tapi masih belum berbuka
pintu. Menggunakan pam kaki yang dibawa, kami meneruskan perjalanan dengan
harapan boleh sampai di Pekan Batu Kurau untuk pemeriksaan seterusnya.
Di Batu 11 selepas Changkat Larah, kekurangan angin amat
terasa. Kami berhenti dan bercadang untuk menukar tukar tiub. Sebuah motosikal
(penunggangnya Abang Ali dari Sempeneh) berhenti menjengah kami. Memandangkan
aku tahu ada sebuah kedai motosikal di Batu 14 sebelah sungai, aku membonceng
Abang Ali ke sana.
Abang Ali menemankan aku menukar tiub di kedai tersebut dan
menghantar aku kembali ke Batu 11. Terima kasih Abang Ali. Rupa-rupanya Abang
Ali juga sedang berkira-kira untuk membeli Suzuki GT250 yang tersadai di Anak
Kurau. Aku pernah mempelawa tuan GT ini menjualnya kepada aku tetapi dia masih
sayang walaupun sudah tersadai dan banyak parts yang sudah hilang atau rosak.
Kami meneruskan perjalanan ke Batu Kurau. Sampai di pekan,
sebuah Exora menghonkan aku dari belakang. Rupa-rupanya kepunyaan bekas rakan
sekerja di kilang tayar dulu. Makan pagi percuma kami dua beranak dibelanja
oleh rakan ini. Ayahnya Bomoh Patah yang terkenal di Batu Kurau.
Kemudian kami mengekori geng scrambler ke Sempeneh. Mereka
ini adalah marshal acara basikal yang akan berlangsung di Batu Kurau esok. Kami
menempuh deruan hujan dalam perjalanan dari Sempeneh ke Astaka Batu Kurau,
tempat pendaftaran peserta.
Dalam perjalananan pulang ke Kamunting, GT meragam sikit
dengan tiba-tiba hilang kuasa. Rasanya overheating (?), jangkaan pam 2T tidak
berfungsi dengan lancar. Singgah sebentar Batu 11 berhampiran tempat tayar
pancit awal pagi tadi.
Rehat seketika di sebuah pondok bas sebelum meneruskan
perjalanan pulang.
Tidak sia-sia GT250 Model C (1978) The Sojer ini dilengkapi
dengan Beg Saddle dan peralatan asas menyenggarakan motosikal.
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/
No comments:
Post a Comment