Monday, October 26, 2009

Pemandangan di udara yang menguja




Pemandangan di udara yang menguja

Kalau naik kapalterbang, biasanya kalau boleh aku memilih untuk didudukkan di bahagian tengah badan kapalterbang, di mana aku boleh melihat pergerakan sayap kapalterbang ini semasa menaik dan menurun. Tidak kiralah sama ada tepi sekali di bahagian tingkap atauun di kerusi tengah ataupun di tepi laluan.

Melihat bilah-bilah kecil di tepi sayap yang mengelopak naik, turun dan naik semula ini benar-benar mengujakan aku.

Teringat kata-kata bekas pensyarah aku semasa di USM, iaitu seorang Prof. Madya dari India yang dialek "air" (udara) disebut "ayeer" dalam kelas subjek Fluid di mana aku terpaksa repeat paper Fluid I tiga kali (tapi Fluid II sekali saja) dan Thermo score pula!

Teringat lagi aku terpaksa bergelut dengan angka-angka dan persamaan-persamaan formula untuk menyelesaikan permasalahan yang melibatkan "drag, terminal velocity, buoyancy force" dan sebagainya.

Mengingatkan aku dengan pengelibatan dalam rekabentuk motosikal dan kereta lumba (termasuk F1) yang mengambil kiraan faktor-faktor aerodinamik ini.

Mengingatkan aku terhadap anak jantan seorang aku itu yang setahun dua sebelum ini ingin tahu semua teknologi ini, dan kini mula mendalami prinsip pembakaran enjin dua-lejang dan empat-lejang.

Adakah dia akan menjejaki aku sebagai mechanical engineer atau automobile engineer? Ataupun seperti yang pernah disuaranya sebagai aerospace engineer?

Aku tidak kisah hatta apapun yang ingin dicapainya. Insya-Allah aku dan kami suami-isteri akan merestui serta mengalakkannya.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

No comments: