Friday, October 16, 2009

Sebab apa aku malas naik kapal terbang?

Hampir tiga tahun aku di UUM, sekalipun tak pernah naik kapalterbang Alor Setar - KL walaupun ditugaskan mengajar di KL hampir selang seminggu setiap bulan. Sampai aku dapat surat pertanyaan mengapa tak naik kapalterbang sedangkan dasar company mengalakkan tidak pekerja menggunakan kenderaan sendiri. Biarpun aku tidak boleh claim millage dan toll (hanya tambang ganti yang ciput!) aku lebih rela memandu sama ada ditemani oleh keluarga atau berseorangan. Itupun kalau nak claim tambang-ganti ini punyalah banyak paper-work!

Tapi hari ini, apa yang aku paling cuba elakkan, akhirnya terjadi juga kepada aku. Aku tersadai di airport Kepala Batas. Flight MAS ALor Setar - KLIA 3.20pm delay hingga 5.20pm. Mujurlah flight MAS KLIA - Miri jam 8.15pm. Harap-harap itupun tak delay.

Punyalah awal aku keluar dari kampus pagi tadi. Seawal jam 8.30 am. Selepas sarapan di Changlung (Mee Kari Gulam dan sekeping Roti Canai) aku ke Alor Setar. Mengambil kesempatan bank-bank dibuka hari ini walaupun Kedah bercuti hari Jumaat, aku selesaikan semua hutang-hutang rumah, hutang orang rumah seorang aku itu (hutang ni kena bayar regularly sebab nanti mudah nak ambik pula!) , hutang kereta dua biji dan master card (yang banyak digunakan semasa buat master di UKM dulu!). Maklumkan gomen gaji awal! Kalau tak buat macam itu, terpakai pula nanti!

Manakala hutang Mara, hutang Celcom dan satu lagi credit card aku on-line sahaja. Hutang kereta itu tak boleh on-line lagi sebab ada hal bertindih (kereta lama sudah lama dijual tapi "pembeli haram jadah" tak tukar-tukar nama lagi dan balok-liat nak bayar)!

Kebetulan salah satu kereta yang dibeli menggunakan hire-purchase bank di Alor Setar ini. Apa lagi siap ambil geran kereta. Manalah tahu kalau ada member ajak masuk Siam senang sikit nak pergi dengan kereta!

Sebelum ke bank-bank itupun sempat aku buat jejak-kasih cari seorang rakan semasa di UM (sama-sama kena tendang keluar!) di Langgar sebab nak bayar hutang RM 100.00 (baki beli motor Yamaha RXS motor pertama aku dari dia) yang dipinjam semasa tahun 1985 dulu! Kalau pinjam dari Ah Long memang sah kena potong tangan ni! Bukan tak nak bayar tapi sudah beberapa kali pergi cari tak jumpa! Hari ini aku nekad cari sampai jumpa! Hal ini aku cerita lain kali sebab panjang lagi hikayatnya.

Urusan semua selesai jam 1.00pm. Aku singgah Kedai Nasi Kandar seberang jalan Pekan Rabu yang berkongsi dengan kedai Cina itu (sebelahnya kedai gambar Fuji kalau tak silap aku!). Kedai ini ramai yang rekomen dan aku pernah perkena sekali. Sampai saja tengok periuk-belanga dah naik van rupanya Nasi Kandar situ hari Jumaat sampai pukul 12.30 tengahari saja. Hari lain sampai 2 petang.

Jam dah satu lebih aku terus pergi solat Jumaat di masjid dekat simpang ke Air Port. Perkena pisang tiga biji sebab cadangnya nak skip lunch. Lepas solat bergegas masuk check-in. Pukul 3 pm ada pengumuman flight delay 2 jam! Penumpang sila pergi ambik kupon makanan di kaunter Mas.

Satu kupon untuk satu pinggan Mee Goreng dan satu Air Mineral. Aku bodek awek di kaunter kafeteria tu tukar dengan Sandwich tapi tak dapat! Aku order Teh Panas (RM 2.50) dan cari meja tepi dinding.

Try wireless airport, hampeh! Ada signal tapi malap saja! Nasib baik ada broadband. dan nasib baik semalam baru beli bateri laptop baru. Kalau tidak sebelum ini jenuh cari power-point pantang bila jumpa bangunan. Ada satu Restoran Mamak di KL itu siap charge RM 1.00 sekali cucuk. Terus aku bangun cari restoran lain. Di Mc Donald dan KFC pula sekarang ini banyak sudah tutup power-point ini! Wireless free tapi power-line kena bayar!

OK, aku nak makan Mee Goreng pula!