Thursday, March 01, 2012

Demam Virus Short Cut



Sumber di sini

Demam Virus Short Cut

Malam tadi saya demam. Saya demam Virus Short Cut!

Kesemua 2 external hard disk dan 7 thumbdrive saya tak boleh di-retrieve datanya. Kesemua folder dalam external storage saya itu bertukar menjadi Short Cut Folder. Demam dan panik saya!

Saya pernah terbaca masalah Virus Short Cut sebelum ini dalam beberapa posting forum internet. Saya surf semula posting-posting berkaitan dengan Virus Short Cut ini dengan pertolongan Lebai Google. Banyak laman web yang membincangkan Virus Short Cut ini terutamanya dari negara seberang Indonesia yang turut mengesyorkan pelbagai program anti virus.

Saya mencuba beberapa tips dan juga down load beberapa program tetapi tidak juga berjaya. Akhirnya saya menghadkan pencarian dalam Google untuk laman web dari Malaysia sahaja.

Saya terjumpa satu posting dalam forum Halaqah Net. Melalui threat berkaitan dan link untuk download program antivirus Smadav 2010 8.0 yang disyorkan, saya muat turun dan kemudiannya scan dan fix all kesemua external hard disk saya.

Alhamdulillah akhirnya kesemua external hard disk saya pulih kembali dari seranggan Virus Short Cut ini.Terima kasih kepada mereka yang berkenaan threat itu dan juga kepada developer Smadav dari Indonesia.

Semoga posting saya ini boleh dimanfaat oleh mereka yang menghadapi masalah Virus Short Cut ini.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com.

1 comment: