Sunday, October 28, 2012

Buku terbaru Mahathir, Sayuti dan S.H. Alattas

Buku terbaru Mahathir, Sayuti dan S.H. Alattas

Tiga nama di atas adalah antara barisan penulis yang sering saya ikuti penulisan mereka. Dalam minggu ini ketiga-tiga buku terbaru mereka (Mahathir – terjemahan) telah saya miliki.

Oleh kerana buku Mahathir terdiri dari 982 helaian mukasurat, saya memulakan dengan buku Sayuti (273 muksurat) dan telah juga mengkhatamkan buku S.H. Alattas dengan 536 mukasurat.

Secara jujur saya katakan buku terbaru Sayuti dan S.H. Alattas tidak mencapai expectation saya kerana kedua-dua buku ini lebih banyak mengandungi kompilasi penulisan-penulisan mereka sebelum ini. Manakala buku terbaru Mahathir pula saya hanya baru menjengok sehingga ke 56 mukasurat dan masih belum terjumpa (ataupun teringatkan) isi tulisan yang sama yang pernah dibaaca ini.

Tun menulis dalam prakata buku terbaru ini; “Saya masih tertanya-tanya sama ada buku ini menarik untuk dibaca. Saya yakin, ya. Namun saya tetap sangsi.”

Manarik atau tidak! Sebagai teman sebelum melelap mata atau sebagai sahabat beriringan di hati, saya akan cua menghabiskan buku terbaru Tun ini dalam seminggu ini sebelum memulakan semula bacaan buku The Malay Dillema.

lukmanw@gmail.com

No comments: