Wednesday, May 14, 2008

Mengapa kita belum bersedia?

Mengapa kita belum bersedia?

(Tidak percayakah kita kepada Al Quran? Tidak percayakah mereka dengan Jeneral Sun Tzu?)

Awal Mei bulan ini kita dikejutkan dengan Taufan Nargis di Mynmar yang meragut korban nyawa sekitar 22,500 orang dan 41,000 orang lagi dilaporkan hilang.

Pertengahan Mei pula sekali lagi dunia dikejutkan dengan bencana gempar bumi di China yang hingga telah mencatatkan kematian sejumlah 13,000 orang dan dianggarkan jumlah yang dilaporkan hilang ataupun dikuartiri terkambus di dalam tanah akibat gegaran 7.9 magnitud itu.

Angka-angka kematian dan kehilangan masih berterusan meningkat di kedua-dua negara ini.

Maynmar dan China berkongsi rantau Asia dengan Malaysia. Tidak mustahil bencana sebegini mampu terjadi di Malaysia. Adakah kita bersedia untuk “menyambut” kedatangan bencana ini.

Persediaan menghadapi bencana ini bukanlah perkara baru. Jeneral Sun Tzu, lagenda perang China, misalnya terkenal dengan saranannya iaitu; In Peace Prepare For War, In War Prepare For Peace.

Malah lebih awal dari itu, di dalam Al Quran dalam Surah Yusuf, Ayat 46, yang mengisahkan Nabi Yusuf menasihati pemerintah Mesir ketika itu supaya bersedia untuk menghadapi musim kemarau yang berpanjangan selama tujuh musim. Ini termasuklah persediaan dari segi bekalan makanan asasi.

Malaysia kebelakangan ini “diusik” dengan krisis makanan. Terkini isu beras dengan sebelumnya tepung dan minyak masak.

Adakah kita sebagai rakyat dan juga pemerintah benar-benar bersedia untuk menghadapi krisis ini?

Klik di sini untuk keterangan lanjut mengenai Persediaan Menghadapi Bencana, ERP (Emergency Response Plan) dan BCM (Business Continuity Management).

lukmanw@gmail.com

Gambar-gambar mangsa Taufan Nargis diterima melalui email.


No comments: