Monday, April 27, 2009

Heroes: Why should you not join the Indian Army?

Nampak sama saja - (rumput di Pakistan dan di India)


Heroes: Why should you not join the Indian Army?

(Sabtu lepas anak jantan seorang aku ikut rombongan sekolah ke KL. Isteri seorang aku pula ada program pertandingan memasak anjuran kelab gurunya. Tinggal aku seorang layan tv di rumah!)

Aku sebenarnya tertarik dengan tajuk filem Hindustan ini (Heroes: Why should you not join the Indian Army?) dan terlihat beberapa kali iklannya di tv semasa di rumah felo-ku di Sintok. Dengan beberapa scene peperangan dan pengembaraan bermotosikal, iklan ini berjaya menambat hati aku. Kebetulan tiada apa hendak dibuat tengahari Sabtu lalu, aku menontonnya sehingga tamat.

Filem yang ditayangkan di TV2 jam 12.30 tengahari itu bermula dengan liputan seorang wartawan perang yang menemubual empat askar India yang terbabit dengan perang konflik India-Paskitan. Kemudian babak ‘melompat” tiga tahun selepas ini.

Ketika ini aku mula merasa bosan kerana memikirkan filem Hindustan yang sama akan aku lihat. Lebih-lebih lagi melihatkan hero tipikal Hindustan yang suka tidak berbaju (hanya berseluar pendek) iaitu Salman Khan yang menunggang motosikal Bajaj 200cc yang mirip Modenas Jaguh.

Mujurlah anggapan aku silap selepas itu kerana dia bukan Salman Khan (patutlah hanya sekali itu sahaja scene dia tidak berbaju!). Dia adalah Sohail Khan, adik Salman. Salman juga berlakon sebagai askar Balkar Singh yang berkahwin dengan Kujeet Kaur (lakonan Perity Zinda).

Kisah sebenar bermula dengan Saand (Sohail Khan) and Nawab (Vatsal Seth), dua sahabat karib dalam jurusan perfileman dikehendaki membuat satu dokumentari untuk melayakkan mereka mendapat ijazah perfileman.

Dalam satu perbincangan sinis dengan seorang rakan yang akan menyertai tentera India, mereka mengambil keputusan untuk membuat dokumentari bertajuk “Why should you not join the Indian Army?”

Dengan bantuan seorang rakan, mereka diperkenalkan kepada seorang wartawan perang yang kemudiannya meminta mereka menyampaikan tiga pucuk surat dari tentera India yang terkorban kepada keluarga masing-masing.

Bermula perjalanan bermotosikal mereka ala-Wild Hogs dengan keluarga pertama di Punjab, kedua di Manali, dan ketiga di Leh.

Keluarga pertama di Punjab ini adalah Kurjeet Kaur balu kepada Balkar Singh (Salman Khan) yang tinggal bersama mertua dan anak lelakinya di sempadan India Pakistan. Antara dialog-dialog yang begitu menyentuh hati ialah apabila Balkar Singh meluahkan kecintaannya kepada iserinya tetapi pada masa yang kecintaannya pada tanah air melebihi segala-galanya. Kata-kata ini diulangi semula oleh sianak apabila dia telah besar pada babak akhir filem ini.

Malangnya perjalanan ke Manali dan Leh tidak difahami kerana senikatanya sudah tidak ada di paparan tv sehinggalah 15 minit terakhir. (Tempoh tayangan 12.30 pm – 3.00 pm).

Walaupun aku hanya menghayati filem ini pada bahagian awal, sudah cukup memuaskan hati aku. Sebelum ini filem-filem Bollywood kebanyakannya bersekitarkan fantasi keriangan, filem Heroes ini adalah satu-satunya filem yang begitu bersifat patriotic kepada alku. Tidak malu aku katakan, tertitis juga air mata jantan aku.

Filem Melayu? Dulu KL Menjerit, kemudian Rempit, KL Drift dan Impak Maksima, sekarang Bohsia! Cerita lain sudah tidak lagi ke?

Rindu aku serindu-rindunya kepada Matinya Seorang Patriot, Rahim Razali, 1984.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/


1 comment:

Anonymous said...

yup, saya sangat merindui filem2 atau cerita tv berteraskan sesuatu yang menguji minda (mcm cerita clue2) or something other than crappy sexual or ghost movies. where are the clever artists? make good quality movies in a sense of good ideas.. not all mengarut.