Tuesday, April 14, 2009

Koleksi dari hotel




Koleksi dari hotel

Dahulu (semenjak akhir 80an) biasanya sekali atau 2 kali sebulan aku akan menginap di hotel-hotel untuk aktiviti-aktiviti motorsport. Hujung 90an pula aku mula mengajar sambilan. Dua, tiga tahun ini aku mula “berumah-lift” (bukan lagi berumahtangga!) hampir setiap minggu di hotel-hotel. Biasanya atas urusan mengajar dan kadang-kala diselang-seli dengan aktiviti motorsport. Itu tak termasuk sekali dua dipanggil berseminar atau mengajar kursus luar.

Aku pernah 2 minggu di sebuah hotel di KL kerana terlibat dalam aktiviti motorsport di Sepang selain pernah dua tiga kali dalam tempoh seminggu ke 2 minggu di hotel kerana berkursus.

Biasanya kalau di dalam Malaysia dan hingga ke utara Thailand, aku akan cuba membawa anak jantan seorang aku itu dan isteri seorang aku itu. Malah aku sememangnya dikenali “family man” dalam aktiviti motorsport. Aku lebih selesa membawa keluarga dan anak serta isteri pula sudah biasa dan tidak menganggu aku semasa bertugas. Tetapi kalau aktiviti melepasi Thailand dan bukannya pada cuti sekolah agak sukar juga untuk aku membawa mereka.

Kalau dalam aktiviti motorsport luar negara, aku pernah menginap hampir 10 hotel berbeza dalam tempoh 3 minggu dalam 1 offroad rally overland dari Malaysia ke China. Biasanya hotel hanya tempat untuk mandi dan melelapkan mata sejam dua sebelum menyambung tugas dan perjalanan.

Dalam dua, tiga offroad rally overland ini aku pernah berkongsi bilik dengan En. Tumpang Sabtu, wartawan tv dari RTM. Biasanya aku hanya sampai ke bilik hotel jam dua tiga pagi dan keluar semula seawal jam lima enam pagi. Aku hanya akan sempat “beramah-mesra” dengan En. Tumpang hanyalah di malam akhir acara.

Sepanjang menginap di hotel-hotel ini kami sekeluarga berkongsi minat yang sama. Antara lain minat yang dikongsi oleh anak dan isteri ialah mengumpul botol-botol kecil pengisi sabun, syampu dan conditioner. Minat ini dikembang pula dengan mengumpul pensil dan pen serta kad kunci.

Ada juga hotel-hotel ini (terutama di luar negara) yang menyedia kelengkapan lain seperti berus dan ubat gigi, pencukur, sikat, pengilap kasut dan sebagainya. Ada juga yang lengkap dengan ingatan-ingatan dan panduan keselamatan di samping lokasi-lokasi pusat membelibelah, liburan dan rekreasi.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

No comments: