Monday, April 27, 2009

Menunggu Pemburu dan Matinya Seorang Patriot

Menunggu Pemburu dan Matinya Seorang Patriot

Tahun 1982 aku terasyik dengan dendaman Ahmad Yatim yang membalas dendam ala Paul Kersey lakonan Charles Bronson dalam Death Wish.

Tahun 1984 aku teruja dengan Eman Manan dengan dendaman keluarga dalam Matinya Seorang Patriot. Dalam filemnya ini juga aku mula mengenali dan jatuh cinta dengan Yamaha LC 125 yang ditunggang Eman Manan dan 4x4 milik adik beradik keluarga Hj. Saaban (tidak pasti modelnya) serta kereta klasik sport Alfasud Spider yang dipandu oleh Noor Kumalasari.

Dua buah filem Dato’ Haji Rahim Razali ini atau nama sebenarnya ialah Abdul Rahim Bin Mohd Razali dapat ku tonton dengan himpunan duit belanja saku sekolah di pekan Ipoh. Karya-karyanya yang lain sama ada arahannya atau lakonannya tidak begitu ku gemari kecuali Dayang Suhana yang aku tidak pasti sebab apa aku menyukainya!

Selama ini aku menyangkakan Dato’ Rahim berasal dari Kuala Kangsar dan melalui beberapa profil akhbar dan internet dilaporkan beliau dilahirkan di Batu Gajah.

Dalam akhbat NST 1-Feb-2009, sempena pelancaran sambutan 150 tahun Pekan Batu Kurau, wartawan Jaspan Singh melaporkan Dato’ Rahim adalah anak kelahiran batu Kurau di samping beberapa tokoh lain.

Aku juga dimaklumkan oleh beberapa ahli keluarga Dato’ Rahim Razali di Batu Kurau, bahawa Dato’ Rahim Razali dilahirkan di rumah Penghulu Mukim Batu Kurau kerana kebetulan datuknya iaitu Haji Mat Piah B. Abdullah ialah Penghulu di situ (1937 – 1946).

Aku menunggu untuk filem-filem seumpama Pemburu dan Matinya Seorang Patriot. Tidak kiralah sama ada dari Dato’ Rahim Razali sendiri atau pengarah/pelakon lain.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/



No comments: