Saturday, June 27, 2009

Itu ”decor” saja, bukan untuk dimakan!

Itu ”decor” saja, bukan untuk dimakan!

Isteri seorang aku itu selalu tegur aku.

”Itu ”decor” saja bang, bukan untuk dimakan!”

Entah mengapa sama ada kebiasaan atau sikap buruk yang susah ditinggalkan, aku akan kutip segala maneka benda perhiasan (decoration) atas makanan yang disediakan oleh tukang masak hotel ini.

Aku akan sapu buah ceri, anggur, ulas oren, hirisan buah naga dan segala buah lagi. Biasanya aku tak sentuhpun makanan utama seperti kek itu.

Kalau beehon, mee atau ketiaw goreng pula, aku akan kaut semua ”benda-benda” di atas sekali seperti bawang goreng, telur goreng, tahu goreng goreng malah daun sup pun turut ditibai!

Prinsip aku mudah saja! FIFO – first in first out! Kalau bukan untuk dimakan kenapa nak susah-susah letak segala maneka benda itu?

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

No comments: