Tuesday, May 05, 2009

Bukan Selsema Babi! Tapi Selsema B.H.J.

Mak Long Huduh aku demam!

Demamnya tangkap urat sendi! Tumit dan tapak kaki menyilu nak pijak lantai. Bahu dan lengan lenguh semacam. Itulah kata Kak Hawa dalam telefon pada mak aku..

Bila dia demam mak, tanya aku.

Dah seminggu.

La, aku terserempak dengan Kak Hawa dua hari lepas di Tesco dia tak kata apapun. Sebenarnya Kak Hawa ini muda banyak tahun dari aku tapi aku sudah terbiasa memanggilnya ”kak”. Walaupun hubungan kekeluargaan kami rapat tapi aku boleh dikira bersembang dengannya. Dengan Kak Mek, kakaknya memang aku rapat. Bayangkan kecik-kecik dulu Kak Mek ini yang basuh punggung aku!

Aku telefon handphone Kak Mek sebab telefon rumah sudah lama tak pakai. Kak Mek ini tinggal sebelah rumah maknya. Manakala Kak Hawa yang masih belum berkahwin tinggal serumah dengan Mak Long Huduh.

Mak Long tengah mandi. Pak Da Din (abang Mak Long Huduh) ada lah kalau nak cakap, pelawa Kak Mek.

Pak Da sihat ka? Aku sapa selepas memberi salam.

Pak Da sehari dua ini sihat. Mak Long mu ini dah seminggu demam tak kebah. Pak Da dah jerang Pokok Putarwali dan Hempedu Tanah tapi tak serasi juga. Asam Jawa dan Daun Garuda bukan lagi dijelum tapi boleh dibuat mandi. Lendir Lidah Buaya pun rasanya dah sebotol bertempek di dahi.

Petang nanti Pak Da nak ke baruh cari akar Kucing Galak dan daun Mas Contek pula. Benda dua ni elok untuk selsema. Panjang lebar Pak Da menerangkan pengetahuan adisionalnya.


Selsema? Bawa pergi kliniklah Pak Da! Cadangan aku.

Terus Pak Da Din potong cakap aku.

Bukan Selsema ”binantang haram jadah” tu! Memanglah tok nenek dia banyak atas bukit tapi puak tu sihat-sihat belaka. Tak pernah sakit demam!

Nak tergelak aku mendengarkan ”sihatnya” babi-babi di Batu Kurau ini.

Mu bila nak balik Tukuro ini, Man? Mak Long mu ni nak ajak mu pergi Taiping Sentral.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

No comments: