Saturday, May 16, 2009

Terima kasih Cikgu!

Terima kasih Cikgu!

Mak, Pak; cikgu yang mengajar aku erti kehidupan
Isteri aku yang mengajar aku erti keluarga
Anak aku yang mengajar aku erti pemimpin
Cikgu Tabika aku (1973 cuma 2 hari kerana aku lari dari kelas)
Ustaz dan ustazah mengajar mengaji
Cikgu-cikgu Sekolah Rendah Long Jaafar, Kamunting (Darjah 1, 1974)
Cikgu-cikgu Sekolah Jalan Shaw, KL (Darjah 2 & 3)
Cikgu-cikgu Sekolah Si Rusa, Port Dickson (Darjah 4)
Cikgu-cikgu Sekolah Rendah Long Jaafar, Kamunting (Darjah 5 & 6)
Cikgu-cikgu Sekolah Izzuddin Shah, Ipoh (Tkt. 1, 2 & 3)
Cikgu-cikgu Sekolah Raja Taayah, Ipoh (Tkt. 4 & 5)
Pensyarah-pensyarah (walaupun aku gagal!) Asasi Sains, UM (1985 & 1986)
Pensyarah-pensyarah Sains Pemulihan, USM (1995 & 1996)
Pensyarah-pensyarah PPJJ Sekolah Kejuruteraan USM, Tronoh (1996, 1998, 1999 & 2000)
Pensyarah-pensyarah PPJJ Sekolah Kejuruteraan USM, Transkrian (2000, 2001, 2002 & 2003)
Pensyarah-pensyarah Fakulti Keselamatan Industri, UKM (2003 & 2004)
Pensyarah/Penyelia PhD Fakulti Pengurusan Persekitaran, UKM (2007 - )
Tok-tok guru, cikgu-cikgu tusyen, cikgu-cikgu kursus pendek, kursus masa cuti, kursus semasa kerja dan sebagainya
Cikgu-cikgu di kedai kopi, di dalam pejabat, di dalam kereta, dan di mana sahaja yang pernah menyampaikan ilmu walaupun dengan hanya sehuruf dan senombor kepada aku,
Cikgu-cikgu yang pernah mengajar aku walaupun dengan hanya satu anggukan, satu jelingan ataupun hanya senafas.

Terima kasih Cikgu!

lukmanw@uum.edu.my
LUKMAN BIN WAN MAT DAUD

No comments: