Monday, December 06, 2010

Keledek Merah Rebus cicah Kelapa Parut dan Gula Merah


Keledek Merah Rebus cicah Kelapa Parut dan Gula Melaka

Saleng Maklong Huduh,

Pagi semalam Man berseruk dengan Ubi Keledek. Baru 2 hari lepas berseruk dengan Pisang Rebus. Tak sangka hotel besar di KL ini berseruk pagi dengan Pisang Rebus bersilih-ganti dengan Ubi Keledek.

Kena pula dengan Kopi O Pekat! Teringat Man masa kecik masa tv masih hitam puteh dulu Maklong pernah tanya Man nak cuba ke Kopi Tahi Musang belakang dapur tepi limbah rumah Maklong tu. Rupa-rupanya masa ni Kopi Tahi Musang ini semahal emas di seberang.

Tapi Ubi Keledek yang Man berseruk pagi semalam warnanya merah pula Maklong! Keledek apa ni Maklong?

Lawan cicahnya masih Kelapa Parut dan Gula Merah. Man rasa Maklongpun kena tukar Gula Puteh ke Gula Merahlah Maklong. Rasa Man Maklong tak pernah guna Gula Melaka. Lagipun Gula Puteh ini dah naik harga.

Ada satu lagi makanan yang Man berseruk semalam. Rasanya dipanggil Chee Chor Fun. Rasanya mudah saja nak buat. Guna Ketiaw Gulung kemudian cicah dengan Sos dan Kicap. Sos ala Yong Tau Fo ini Maklong boleh guna Sos Manis dan Sos Pedas Cap Bangau itu. Ada lagi ke Sos Cap Bangau ini? Dulu rasanya tak payah beli botol, boleh beli main ceduk dalam pasu plastik Kedai Cina Ayob Batu 14 1/2 itu.

Tak pa la Maklong. Nanti Man beli Ketiaw Gulung di Taiping dan Man bawa balik Tukuro. Kita boleh buat Chee Chor Fun ini sama-sama.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/




No comments: